Ynnors möte på Finansdepartementet om moms på bilar
Vår VD Ronny Svensson träffade nyligen politiska sakkunniga på Finansdepartementet för att diskutera aktuella problemställningar kring momsavdrag på bilar, med ett särskilt fokus på lätta lastbilar och leasing. Diskussionen rörde de förändringar som Skatteverket har genomfört när det gäller momsavdrag vid leasing, som ofta ses som en form av avbetalningsköp.
Bakgrund: Skatteverkets nya ställningstagande
Skatteverket har sedan en tid tillbaka ändrat sina ställningstaganden gällande momsavdrag vid leasing. Tidigare var det möjligt att göra avdrag för moms på bilar i vissa sammanhang, men sedan 1968 har det inte varit möjligt att göra momsavdrag på personbilar, en princip som gäller även idag.
Enligt den nya praxis som Skatteverket tillämpat, gäller ett 0% momsavdrag vid finanslease då finansformen ses som avbetalningsköp för lättlastbil såväl som för personbilar. Det ska noteras att detta inte är ett resultat av lagstiftning eller rättsfall, utan en administrativ tolkning av Skatteverket utifrån den gällande momslagstiftningen. På lätt lastbil med skåp eller buss tillämpas samma regel, vilket innebär att dessa bilar i praktiken behandlas som personbilar när det gäller momsavdrag. Däremot gäller inte samma princip för lätt lastbil med flak.
Problemställning och behov av förändring
Enligt nuvarande regler ses leasing ofta som ett avbetalningsköp, vilket gör det svårt att dra av moms på leasingavtal för bilar. Detta kan innebära att företag som leasar bilar inte får möjlighet att utnyttja fulla momsavdrag på sina bilar, vilket i sin tur kan påverka deras ekonomiska situation och investeringar.
För de flesta investeringar är dessa regler om det räknas som avbetalningsköp eller inte något större problem men för bilar, som är en stor och viktig del av många företags verksamheter, är detta en betydande begränsning. Därför diskuteras behovet av en förändring i lagstiftningen för att skapa en mer rättvis och förutsägbar momsbehandling av bilar, särskilt för lätt lastbil.
Lösningar och workaround
Det diskuterades några olika lösningar som skulle kunna lösa problemet utan någon större förändring i lagstiftningen
Ett alternativ är att företagen kan starta ett eget finans- eller biluthyrningsbolag. Detta skulle ge möjlighet till ett 100% momsavdrag, men det är en lösning som endast är genomförbar för större företag och kan vara kostsam för mindre aktörer.
En annan lösning är att använda sig av så kallad full "Oplease" där risken på restvärdet är finansbolagets, där momsavdraget ligger på 50%, detta kan innebära att kostanden för företagen blir högre då alla typer av fordon och verksamheter passar för Oplease. I sammanhanget diskuterade vi också en modell med delat restvärde, där man kan förhandla fram olika nivåer, exempelvis 10%, 25%, 50%, 75% eller 90%, beroende på förhandlingsstyrka.
Ytterligare en lösning som var uppe på bordet var användandet av "Light Oplease", en enklare version av leasing med split på restvärdet, vilket skulle ge en mer flexibel lösning för företagen.
Momslyft på Lättlastbilar – En Ny Klassificering Från Transportstyrelsen
För lättlastbilar med flak är momslyftet inget problem, och företagen kan dra full nytta av momsavdraget.
Ynnors förlag som borde kunna genomföras i väntan på rättsprocesserna och ev förändring i momslagstiftningen som vi diskuterar nedan.
Är att Transportstyrelsen ändrar sin syn på lättlastbilar så att dessa kan hanteras lika i momsklassning. Man klassar helt enkelt alla lättalastbilar, som man idag gör med de med flak som lättlastbilar i syfte att underlätta momslyftet för dessa fordon. Detta innebär att oavsett finansieringsform kommer 100% av momsen på dessa fordon att vara lyftbar.
Behov av ny lagstiftning och EU-anpassning
Under mötet diskuterades också behovet av en ny lagstiftning som kan anpassa svensk momsbehandling av bilar till de EU-gemensamma reglerna, som i många fall tillåter ett mer generöst momsavdrag.
En sådan förändring skulle kunna förenkla företagens finansiering och skapa en mer rättvis behandling av moms vid leasing.
För närvarande gäller leasing som en praxis som har funnits sedan 1968, men för att skapa en mer neutral finansiering och förenkla momsbehandlingen för företag, kan en ny lagstiftning vara nödvändig
I väntan på ev förändringar i lagstiftningen återstår bara att vänta och se vad ett utfall i domstolar för att få fram ett rättsfall som kan ge klarhet i hur företagen skall hantera momsfrågan vid fordonsleasing på rätt sätt. Tyvärr kan det ta flera år innan vi har ett beslut i frågan som kan bli praxis. Ynnor påpekade att detta inte är bra då rättsprocessen kommer att påverka så många företag troligen upp mot 50 000 bolag innan rättsfallet är avgjort och under tiden skall moms betalas in och vid ett fall där Skatteverket förlora skall en återbetalning ske. Detta är rättsosäkert.
Tankar efter mötet
Mötet med de politiska sakkunniga på Finansdepartementet lyfte många frågor och flera viktiga problem och möjliga lösningar för att förbättra hanteringen av moms på bilar, särskilt i relation till lätt lastbil och leasing. Behovet av en ny lagstiftning för att förenkla och rätta till nuvarande praxis är tydligt, och en anpassning till EU:s regler skulle kunna ge företagen en mer rättvis och effektiv lösning.
Det återstår att se hur och när dessa förändringar kommer att genomföras i ny lagstiftning då Sverige skiljer sig från de flesta andra länder inom EU.