Ynnor arrangerar Stora Elbilsdagen
- Vi samlar tjänstebilsmarknaden och vagnparksägare för att fokusera på vad man kan göra nu och tre år framåt för att ställa om till fossilfri vagnpark.
Det säger Ronny Svensson, VD Ynnor AB, som arrangerar Stora Elbilsdagen på Scandic Infra City, Upplands Väsby, den 22 maj.
Under heldagsseminariet ger inbjudna talare olika perspektiv på vad innehavet av elbilar innebär för vagnparksägare.
- Laddbilar i vagnparken ger nya administrativa utmaningar och exempelvis ett annat sätt att se på restvärdet, konstaterar Ronny Svensson.
Övergången till en fossilfri vagnpark innebär också att utbudet av själva bilarna ser annorlunda ut än när det gäller fossilt drivna bilar.
- Det finns många olika aspekter som företag och organisationer ska tänka på vid val av laddbilar. Det kan gälla allt från att det inte går att sätta dragkrok på de flesta elbilar till att det här med service och reparationer fungerar annorlunda, säger Ronny Svensson.
En annan viktig programpunkt är hur olika laddnings- och betalningssystem fungerar.
- Det finns ju flera olika sorters ladduttag, sladdar och tekniker i bilarna, och det gäller att få dessa att passa ihop för att laddningen ska fungera. Till det kommer ett antal olika betalningssystem. På Stora Elbilsdagen reder vi ut hur marknaden ser ut och vad som krävs för att det i praktiken ska fungera för en hel vagnpark, konstaterar Ronny Svensson, som också presenterar den första av flera inbjudna gästföreläsare.
Det är Markus Ekelund, VD på 2050, som jobbar med bland annat hur företag kan bli mer lönsamma genom att integrera hållbarhet i sina affärsbeslut.
- På Stora Elbilsdagen pratar Markus om hur man som vagnparksägare kan räkna hem elbilen genom att presentera hur strategiska beslut fattas och hur man räknar på både direkta och indirekta effekter av en övergång till fossilfrihet. Faktorer som är viktiga i en investeringskalkyl och som beslutsunderlag, konstaterar Ronny Svensson.
En annan programpunkt på Stora Elbilsdagen är hur politiska styrmedel påverkar vagnparksägares strategier att gå över till laddbilar.
- 60 000 kronors klimatbilsbonus, låg förmånsskatt och miljözoner är bara några exempel på hur våra politiker vill få oss att välja klimatsmart, konstaterar Ronny Svensson, men det finns fler styrmedel som påverkar vagnparksägare. Inte minst påverkar norska politiska beslut restvärdesutvecklingen på svenska elbilar.
- Detta och mycket mer pratar vi om på Stora Elbilsdagen, som också bjuder på leverantörer som visar upp sina senaste elbilar och andra utställare.
1 000 kr boka tidigt-rabatt på Stora Elbilsdagen. Läs mer och anmäl dig här