XC40 är ingen dieseldödare…

För dålig räckvidd. För dyr. Och för sent. Det är ett sätt att beskriva Volvos första elbil, XC40 Recharge. Ett annat är att det är en suv från ett starkt varumärke med tydlig säkerhetsprofil och höga miljö- och klimatambitioner. Oavsett vilket, så är det ingen dieseldödare.

XC40 Recharge lanseras med ett 78 kWh-batteri med WLTP-räckvidd på 400 kilometer. Den fyrhjulsdrivna elbilen får samma drivlina som Polestar 2 och samma batteri, men med kortare uppgiven räckvidd. Snabbladdning från noll till 80 procent ska gå på 40 minuter, vid toppkapaciteten 150 kW.
XC40 Recharge är alltså Volvos första elbil, om man inte räknar med C30, som byggdes i 250 exemplar för snart tio år sedan. Produktionen ska komma igång sista veckan i augusti 2020, det vill säga om nästan ett år. Beräknas leveransstart en bit in i 2021.
Samtidigt har det bara i Sverige registrerats över 12 000 nya elbilar under årets första nio månader. Det är mer än tre gånger så många som samma period förra året, och försäljningskurvan lär fortsätta peka rakt uppåt. Och då dröjer det alltså mer än ett år innan Volvo har levererat sin första elbil.
Riktpriset för XC40 Recharge R-design är enligt Volvo 699 000 kronor. Det är mer än Polestar 2, som alltså har längre räckvidd och dessutom ska börja levereras tidigare.
Då undviker vi ändå att jämföra räckvidd, pris och leveranstid med exempelvis Tesla.
Volvo räknar med att redan nästa år kommer 20 procent av försäljningen bestå av laddhybrider. Ambitionen är att presentera en helt elektrisk bilmodell varje år de närmaste fem åren. Elbilar ska stå för 50 procent av Volvos globala försäljning 2025. Resterande 50 procent ska vara olika sorters hybrider.
Slutsatsen är att XC40 inte är någon dieseldödare. Volvos nybilsförsäljning kommer vara fossilberoende för lång tid framöver.
Övergången går snabbt. Volvo ligger långt efter.

Artikeln är hämtad från senaste numret av Dagens Tjänstebil 3, 2019 – läs hela tidningen här