WLTP kan rädda nybilsåret

Tack vare att full WLTP-beskattning införs vid årsskiftet, kan 2019 bli ett av de bästa nybilsåren hittills. När det gäller nya laddbilar var andelen 14 procent i november, medan dieselbilarna nu är nere på 30 procent.

I november nyregistrerades 30 502 personbilar och hittills i år har 307 907 personbilar registrerats, enligt Bil Sweden. Det är 6,9 procent färre än motsvarande period förra året, då totalt 353 729 personbilar nyregistrerades.
2018 var det tredje bästa året hittills, efter 2016 då 372 318 nyregistrerades och 2017 som var ett rekordår med 379 393 nyregistrerade personbilar.
För att 2019 ska bli ett bättre år än 2018 och slå sig in på prispallen bland de tre bästa nybilsåren, tillsammans med 2016 och 2017, krävs ytterligare nästan 46 000 nyregistreringar i december. Det är mycket men inte omöjligt, med tanke på att i juni 2018 nyregistrerades drygt 65 000 personbilar. Det var inför bonus malus-systemet infördes i juli 2018, och från januari 2020 ska alla nyregistrerades bilar skattas fullt ut enligt WLTP. Även nu finns alltså ett intresse från bilhandeln att registrera så många bensin- och dieselbilar som möjligt innan skattehöjningen. Det kommer dock att följas av en kraftig minskning av nyregistreringarna i början av 2020.
Volvo är största märke med 17,8 procent av nybilsmarknaden hittills i år, följt av Volkswagen (13,7%) och Kia (7,6%). Toyota är fyra (6,7%), BMW femma (5,9%) och Audi är tillbaka på sjätte plats (5,7%).
Andelen nya dieselbilar i november var 30,9 procent och hittills i år är dieselandelen 33,6 procent, vilket kan jämföras med 38,0 procent samma period förra året.
Antalet nyregistrerade lätta lastbilar är 18,8 procent färre än förra året. Även här förväntas en ökning av nyregistreringarna inför årsskiftet.
De laddbara bilarnas andel av de totala nyregistreringarna var 14 procent i november jämfört med 11,6 procent i november förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent jämfört med 7,9 procent samma period förra året.
Andelen elbilar var endast 3,4 procent och laddhybriderna 10,6 procent. Den låga nyregistreringen av elbilar beror dels på att endast 75 exemplar av årets storsäljare Tesla Model 3 registrerades, dels på att nyregistreringarna för modeller som Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia e-Niro var lägre än samma månad förra året.
Den höga andelen laddhybrider beror på flera faktorer. Kanske främst på att Volkswagen börjat leverera Passat GTE efter nästan ett års leveransstopp. Volvo har fått igång leveranserna av V60, V90 och XC90, och även för Mitsubishi Outlander var siffrorna högre än förra november.