WLTP kan bli laddhybridens död

Från 1 september ska alla nya laddhybrider WLTP-testas. Det kan ge högre koldioxidutsläpp, högre fordonsskatt och dessutom riskerar vissa laddhybrider att inte längre räknas som klimatbonusbilar. Och till nästa årsskifte blir det ännu värre, när det fulla WLTP-värdet ska beskattas.

För att räknas som klimatbonusbilar får laddhybriders koldioxidutsläpp vara högst 60 gram per km. En del laddhybrider riskerar att inte klara 60-gramsgränsen och därmed mista sin status som subventionerade klimatbonusbilar.
- Detta riskerar inte bara att bli laddhybridens död, utan det kan också bli det som gör att många svenskar följer det norska exemplet och går direkt på elbilar istället för att ta omvägen via laddhybrider, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som arrangerar heldagsseminariet Stora Elbilsdagen den 22 maj.
Hittills har bland annat laddhybrider haft särregler vid mätning av drivmedelsförbrukning och koldioxidutsläpp enligt den nya WLTP-metoden. Från 1 september i år ska dock även laddbilar testas på samma sätt som fossilt drivna bilar.
Precis som för andra bilar kan nya laddbilars WLTP-utsläpp sedan räknas om till NEDC korr, vilket är det värde som fordonsskatten och förmånsvärdet ska baseras på. Omräkningen till NEDC korr gäller endast de laddhybrider som nyregistreras under fyramånadersperioden september till december i år.
Från 1 januari 2020 ska alla nya bilar beskattas efter det fulla WLTP-värdet. Det gäller även laddhybrider. Då riskerar ännu fler laddhybrider att hamna på fel sida 60-gramsgränsen.

Läs mer och anmäl dig till heldagsseminariet Stora Elbilsdagen i Upplands Väsby den 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera