WLTP inget problem för proaktiva vagnparksägare

Från årsskiftet ska fordonsskatten för nya bilar beräknas enligt det högre WLTP-värdet.
- Så är lagen skriven, det har riksdagen beslutat, och det måste vi utgå ifrån tills det kommer andra besked, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Bilbranschen har fortsatt lobba för att ändra i lagen så att skattehöjningen blir lindrigare än beslutat och/eller skjuts på framtiden. Kampanjen sammanfaller med det dåliga utbudet av bränslesnåla modeller från de två dominerande billeverantörerna – Volvo och Volkswagen, med totalt nästan hälften av nybilsmarknaden – och att de har svårt att leverera det främsta alternativet, laddhybrider.
Från obekräftade källor kommer uppgifter om att politiska förhandlingar pågår om en förändring av lagen. I en kommentar har Centerpartiets klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin sagt att det är en fråga för budgetförhandlingen och att ”det blir svårt att förhandla om vi berättar vår förhandlingsposition”.
- Det är viktigt att eventuella förändringar presenteras i god tid innan finansminister Magdalena Andersson lämnar budgeten till riksdagen den 18 september, säger Ronny Svensson.

Bakgrunden är att vid halvårsskiftet 2018 infördes bonus malus, som baseras på bilens koldioxidutsläpp. Det höjde både fordons- och förmånsskatten för nästan alla nya bensin- och dieselbilar.
Ett par månader senare, den 1 september, blev det internationella WLTP-testet obligatoriskt för alla nya bilar. De uppmätta koldioxidutsläppen blir generellt större och börjar i alla fall komma i närheten av bilars faktiska utsläppsnivåer vid riktig körning.
I Sverige valda man dock en övergångsperiod på ett år, med lägre skatter, istället för att direkt basera skatten på det högre koldioxidutsläppet från WLTP-testet. För nya bilar som säljs från den 1 januari 2020 ska dock skatten baseras på hela WLTP-utsläppet. Det har riksdagen beslutat.

- Det här är ingen nyhet, jag har pratat om det i flera år, bilindustrin har känt till det ännu längre. Och för proaktiva vagnparksägare med uppdaterade bilpolicys är detta inte något stort problem, konstaterar Ronny Svensson.
- Men det finns många andra vagnparksansvariga som måste dra i nödbromsen och se igenom sin inköpsstrategi och uppdatera bilpolicyn för att undvika att kostnaderna skenar iväg.
Syftet med såväl bonus malus som WLTP är att minska bilismens klimatpåverkan och de samverkar till att det blir mycket dyrare för bilköpare att välja ”fel” bil.
- Bilbranschen kommer att se förändring av WLTP-skatten som en seger, men jag har svårt att se att det skulle gynna bilbranschen långsiktigt eller en nödvändig omställning till förnybart, konstaterar Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som arrangerar heldagskonferensen Bilar i Jobbet den 25 september.
Bland gästföreläsarna finns bland annat Rickard Nordin, Centerpartiet, och Ulf Svensson från branschorganisationen Bil Sweden.
- Vi följer naturligtvis utvecklingen och räknar med att regeringen har lämnat besked om eventuella förändringar innan dess, säger Ronny Svensson.

Läs mer och anmäl dig till Bilar i Jobbet