WLTP ger ännu högre koldioxidutsläpp

Skillnaden mellan tidigare uppmätta NEDC-utsläpp och de nya NEDC-utsläppen (NEDC korr), som baseras på WLTP-mätningar, ökar. Klyftan ser ut att öka ju större bilen är, och Jato förutspår att utvecklingen kommer fortsätta under hösten.

- Större utsläpp ger både högre skatt på fordonet och högre värde på bilförmånen, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som den 16 augusti arrangerar ett webinar om WLTP och dess effekter på bilpolicyn.
Från och med den 1 september i år ska alla nya bilar testas enligt den hårdare WLTP-körcykeln. För att kunna jämföra utsläppen av gamla och nya bilar, beräknas mätvärdena enligt WLTP till NEDC korr. Detta ska användas bland annat vid biltillverkarnas rapportering till EU av nya bilars koldioxidutsläpp. NEDC korr är också den siffra som anges i Vägtrafikregistret och som fordonsskatten ska baseras på.
I de tester som Jato gjorde i april var skillnaden mellan uppmätta NEDC-utsläpp och NEDC korr åtta gram koldioxid per km. De testdata som nu redovisas omfattar betydligt fler bilar och där har skillnaden ökat till 9,6 gram per km.
För de minsta bilmodellerna är skillnaden också lägst. I snitt har koldioxidutsläppen ökat med 6,6 respektive 8,1 g per km för olika kategorier av småbilar. För SUV:ar och andra större bilar är snittökningarna betydligt större, mellan 13,1 och 16,7 g per km. I lyxsegmentet är ökningen allra störst, 18,3 g per km i snitt.
- 18 gram betyder att skatten på både fordonet och bilförmånen ökar med ungefär 1 500 kr per år, säger Ronny Svensson.
Jato varnar för att utsläppsskillnaderna kommer att fortsätta öka, eftersom man hittills testat främst mindre bilar. Man varnar också för att tillverkarnas mätning av alla bilmodellers WLTP-utsläpp inte kommer att vara färdiga till den 1 september, utan att det arbetet kommer att fortgå långt in på hösten. Exempelvis har Volkswagen redan begränsat höstens utbud av bilar med modellår 2019.
- För de vagnparksägare som har en utsläppsbaserad bilpolicy gäller det här att anpassa sig till de högre nivåerna, och hur man gör det ska vi prata mer om på webinaret den 16 augusti, lovar Ronny Svensson.
En konsekvens av de högre utsläppsmätningarna, i kombination med minskad dieselbilsförsäljning till förmån för de törstigare bensinbilarna, kan bli att biltillverkarna inte uppnår EU-målet på genomsnittliga koldioxidutsläpp för nya bilar år 2021 på 95 g per km.

Anmäl dig till Ynnors webinar nu – kostnadsfritt för de 100 först anmälda (ordinarie pris 1 000 kr, exkl moms)

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera