Volvo tillåter HVO100 i tanken

Nu är det fritt fram för Volvoägare att tanka HVO100 i sina dieselbilar. Det gäller dock bara nyare bilar som har Volvos egna, fyrcylindriga motor. Sedan reduktionsplikten infördes har försäljningen av HVO100 mer än halverats.

I oktober förra året öppnade Volvo upp möjligheten för att tanka HVO100 i taxibilar. Nu går man alltså ett steg längre och godkänner HVO100 i alla bilar från SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor. Inga konverteringar eller anpassningar krävs.
Det modeller som omfattas är XC90 från 2015; S90, V90, V90 Cross Country från 2016 och framåt; XC60 från 2017; V60, V60 Cross Country från 2018 och framåt samt XC40 från 2018 och framåt. Äldre bilar med samma modellbeteckning omfattas inte.
- Vi är nöjda med de goda resultaten från provningen med taxiflottor i Sverige. Därför kan vi släppa HVO100-bränslet fritt även för privat -och tjänstebilskunder, säger Mats Andersson, Vice President, Propulsion Power Systems på Volvo Cars.
Sedan tidigare godkänner Citroën, Nissan, Renault och Peugeot HVO100 i nya bilar. Bland annat BMW och Volkswagen testar HVO100 i olika projekt men är ännu inte redo för ett godkännande.
Reduktionsplikten infördes 1 juli 2018, vilket bland annat innebär att drivmedelsleverantörer måste ha en viss mängd biodrivmedel i dieseln. Sedan dess har försäljningen av HVO100 mer än halverats, enligt branschorganisationen SPBI. Samtidigt har prisskillnaden ökat mellan diesel och HVO100. Dels beroende på ändrade skattesatser, dels på grund av ökad efterfrågan på HVO100. I dagsläget är Circle K:s listpris för en liter diesel 16,29 medan HVO100 kostar nästan en krona mer, 17,11.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera