Volvo dominerar dieselförsäljningen

Mer än två av tre nya Volvobilar är dieseldrivna, och Volvo står för mer än en tredjedel av dieselförsäljningen hittills i år. Flest dieselbilar säljer Volvos 60- och 90-serier, medan dieselandelen hos den totalt sett tredje bästsäljande modellen, VW Golf, är mindre än fyra procent.

Under årets två första månader nyregistrerades 16 490 dieselbilar, enligt Bil Sweden, vilket motsvarar 37,8 procent av det totala antalet nyregistreringar. Utan Volvo skulle dieselandelen bara vara 30,1 procent. Det beror på att 69 procent av Volvos försäljning hittills i år är dieselbilar och märkets andel av dieselmarknaden är 36 procent hittills i år. Nästan dubbelt så stor som märkets totala andel, 19,7 procent.
Näst störst på både diesel- och totalmarknaden är Volkswagen, med 16 procent av dieselmarknaden och 14,6 procent av totalmarknaden.
Ett antal modeller har 100-procentig dieselförsäljning i Sverige, men oftast är det modeller med ganska små försäljningsvolymer.
Volkswagen Tiguan är den femte mest nyregistrerade modellen hittills i år och därmed den betydande bil på nybilsmarknaden med störst andel dieselförsäljning, 99,3 procent. Med 1 073 nya dieselbilar hamnar Tiguan trea på dieseltoppen efter Volvo 60- och 90-serier, med 2 091 respektive 1 980 nya dieselbilar hittills i år.
För både 60- och 90-serierna ligger andelen dieselbilar på drygt 78 procent, och var fjärde ny dieselbil var en 60- eller 90-Volvo.
Bland modellerna med minst andel dieselbilar finns sjundeplacerade Mitsubishi Outlander (3,3%), där mer än 95 procent är laddhybrider, och den tredje mest registrerade modellen VW Golf (3,9%), där det är bensin som dominerar. Dieselandelen hos VW Passat är 70 procent hittills i år.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera