Volvo Cars förändrar sin återförsäljarverksamhet med integrerad kundupplevelse mellan online och offline

Volvo Cars ska modernisera och uppgradera det sätt som kunderna köper, leasar, prenumererar på och servar sina bilar i Sverige. Detta som en del i att nå företagets ambition om att sälja 50 procent av sin globala volym online 2025.

Företaget har idag tillkännagett förvärvet av den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor (med förbehåll för rättsligt godkännande), och föreslagit ett komplett övertagande av återförsäljaren Bra Bil i syfte att slå ihop dessa två verksamheter med Volvo Bil, Volvo Cars egen återförsäljare.

Den sammanslagna verksamheten kommer att göra det möjligt för Volvo Cars att testa en teknologiledd omvandling av sin bilförsäljning på sin hemmamarknad. Strategin är att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse tillsammans med Volvo Cars återförsäljarpartners globalt. Denna sammanslagna verksamheten kommer att göra det möjligt för Volvo Cars att fullt ut utnyttja den starka hemmamarknaden för att testa, få kunskap och utveckla den framtida affärsmodellen.

Volvo Cars är övertygade om att kunderna vill ha samma typ av modern och problemfri upplevelse när de köper eller servar sin bil som de upplever i andra branscher. Det traditionella sättet att möta bilkunder har fungerat bra i årtionden men som det ledande bilmärket i Sverige, förändras Volvo Cars för att möta framtida konsumentkrav.

”De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet”, säger Jon Wakefield, vd Volvo Car Sverige.  

Volvokunder kommer snart att lätt kunna röra sig mellan online och offline, så att de kan spara tid och pengar genom att genomföra mycket av köpprocessen online, samtidigt som de bibehåller möjligheten att besöka en återförsäljare för en personlig kontakt när de önskar.

Volvo Cars planerar att använda den nya organisationen som en förebild för hela landet, i ett kommande förändringsarbete tillsammans med sina befintliga återförsäljare. Volvo Cars har 29 återförsäljare med verksamhet över hela Sverige.

”Det här handlar om att förändras tillsammans. Den fysiska återförsäljaren och möjligheten för konsumenter att möta engagerad, entusiastisk och kvalificerad Volvopersonal är fortfarande avgörande för vår framtid. Vi är fast beslutna att förbättra kundernas upplevelser genom att arbeta nära - tillsammans - med våra återförsäljarpartners ”, säger Björn Annwall, högst ansvarig för EMEA-regionen på Volvo Cars.

”Eftersom världen runt oss förändras snabbt och konsumenter interagerar med Volvo Cars på ännu fler sätt, måste vi se till att varje interaktion ökar deras totala Volvoupplevelse”, säger Lex Kerssemakers, högst ansvarig för den kommersiella verksamheten på Volvo Cars. ”Detta är nyckeln till vår kommersiella transformation och anldeningen till att vi fokuserar på en sömlös interaktion mellan online och offline. Dagens investering är ytterligare en milstolpe när vi skapar en modern, personlig kundupplevelse tillsammans med våra återförsäljare.”

Lämna ett svar