Världens olika körcykler – Hur bilar testas för förbrukning och utsläpp
När du köper en bil ser du ofta information om dess bränsleförbrukning eller räckvidd. Men hur testas dessa siffror? Olika regioner i världen använder sig av olika körcykler för att mäta förbrukning och utsläpp. Med dessa olika metoder får bilköpare världen över en bättre förståelse för bilens prestanda, även om skillnaderna mellan de olika testerna kan skapa viss förvirring.
Det är därför viktigt att förstå vilken körcykel som används när du jämför olika bilmodeller, särskilt när du är ute på nätet och kollar.
Här är en översikt över några av de viktigaste testmetoderna:
WLTP – Europeisk standard
Sedan september 2019 används WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Protocol) i Europa. Detta test är mer omfattande och realistiskt jämfört med tidigare metoder och ger bilköpare en bättre uppfattning om vad de kan förvänta sig i verkligheten.
NEDC – Föredettingen, men en variant fortfarande aktuell i Kina
Den tidigare europeiska standarden, NEDC (New European Driving Cycle), användes från 1992 fram till att WLTP tog över. Den kritiserades för att ge orealistiska siffror, med skillnader på upp till 40 procent mellan de officiella och faktiska förbrukningsvärdena. Trots detta används en variant av NEDC fortfarande i Kina.
EPA – Hårdast i USA
I USA ansvarar Environmental Protection Agency (EPA) för att ta fram körcykler. Dessa tester anses vara de mest krävande av de tre huvudsakliga standarderna, vilket gör att EPA-värden ofta ligger närmare den faktiska förbrukningen.
RDE – Utsläppstester från verklig trafik
Real Driving Emissions (RDE) är ett test där man mäter utsläpp, framför allt kväveoxider (NOx), från bilar i verklig trafik. Detta är särskilt vanligt för fossilbilar och laddhybrider, där man monterar analysutrustning direkt på fordonet.
EcoC2 – Elbilars faktiska förbrukning
För elbilar har organisationen Autobest utvecklat EcoC2, en testmetod som används sedan 2021. Här mäts elbilars förbrukning i realistiska förhållanden, inklusive laddförluster vid snabbladdning och hur mycket extra räckvidd som finns kvar efter att batteriindikatorn visar 0 procent.