Var tredje laddhybrid tack vare supermiljöbilspremien

Två av tre skulle ha köpt sina laddhybrider även utan supermiljöbilspremien. Majoriteten av de som fick premien var köpare av företagsbilar. Det visar en studie från IVL och Göteborgs universitet.

Mellan 2012 och 2015 subventionerades köpet av elbilar och laddhybrider med 40 000 kronor genom den så kallade supermiljöbilspremien. Nu har forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet studerat vilken effekt som premien verkligen hade.
- Det är första gången som vi har lyckats att statistiskt isolera effekterna av supermiljöbilspremien från effekterna av andra styrmedel som var införda under samma period. Resultaten visar att supermiljöbilspremien kan förklara en av tre laddhybridbilar som registrerats under perioden 2012 – 2015, säger Magnus Hennlock, forskare inom styrmedel och beteende, vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Det är sannolikt överlappning med andra styrmedel som varit i drift under samma period som har bidragit till att minska effektiviteten hos supermiljöbilspremien. Till exempel ändrades samtidigt reglerna för nedsättning av förmånsvärdet för miljöbilar, vilket gynnade elbilar och laddhybrider. Även superkrediterna i EU:s lagstiftning, som gav incitament till biltillverkare att marknadsföra bilar med lägre utsläpp än 50 gram koldioxid per km, påverkade.
- Det finns nog ofta en vanlig uppfattning bland beslutsfattare och praktiker att ju fler styrmedel desto bättre eftersom man tänker att effekterna läggs samman så att man når ett miljömål snabbare. Men man kan inte utgå från att styrmedel alltid stärker varandra. Om till exempel en subvention verkar vid sidan om en strängare reglering som driver beteendeförändringen innebär det att staten betalar ut pengar utan att dessa får miljöeffekt. I en sådan situation bör man överväga att antingen ta bort subventionen eller regleringen, säger Magnus Hennlock.
Studien omfattar bara supermiljöbilpremiens påverkan på laddhybridbilar och inte dess påverkan på elbilar.
Från och med 2016 sänktes subventionen för laddhybrider till 20 000 kr medan bonusen på 40 000 kr behölls för rena elbilar. Supermiljöbilspremien ersattes 1 juli 2018 av klimatbilsbonusen i det nuvarande bonus malus-systemet.

Läs allt om bonus malus

Skriv ut
FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Lämna ett svar