Tung månad för bilförsäljningen, men det finns ljuspunkter.
Totalt såldes det 25 026 personbilar under oktober månad det är på någon bil när samma som förra året. På helåret är det fortfarande ca 16 500 färre bilar sålda i år. Detta är väl ingen katastrof för bilbranschen som helhet, det är när man djupdyker i siffrorna man ser tydliga vinnare och förlorare.
Det är bilhandlare med tydliga elbilsmärken som är de stora förlorarna just nu, det har sålts 16 000 färre elbilar i år jämfört med förra året det är en nedgång med nästan 18%, samtidigt som utbudet av elbilar att välja mellan på marknaden har ökat har marknadsandelen gått från 38,6% för elbilar förra året till 37,6 % i år och med en vikande trend på andelen elbilar som såldes i oktober bara var 35,1%.
Vilka är då vinnarna? Jo det är Laddhybrider som ökat med 18,1% i oktober och med 4,8% på hela året jämfört med förra året samt Elhybrider som ökat med 33% i oktober och 18% på helåret.
Tittar man på enskilda modeller och märken så ligger Tesla Modell Y som en stadig elbilsfavorit med en försäljning på 14 641 bilar hittils i år en ökning på 4% jämfört med förra året. Volvos XC60 har sålts 11 898 exemplar i år en ökning med 38,3 % samt V60 modellen som ökat med 51,3% med 6 312 sålda exemplar.
Tittar man däremot på försäljningen på Generalagents nivå så blir det en mindre munter läsning många generalagenter dras med betydande minskningar av sina antal sålda bilar jämfört med förra året. Men även här finns det en del som står emot bra och vissa tom ökar. Exempel på dessa är Volvo cars , Tesla, Polestar, Xpeng och Suzuki (Louwman ) för att nämna några.
All statistik är hämtad från Mobility Sweden.
De generalagenter som främst har elbilsmärken har det extremt svårt just nu ett exempel på dessa är Hedingruppen som bara sålde hälften så många bilar i oktober som i oktober förra året.