Tjänstebilsförslaget ”ett dråpslag för Volvo”

Gör det dyrare att ha en tjänstebil – det förslaget kommer från regeringen, som vill öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor. Beskedet kan vara ett dråpslag för Volvo, varnar Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor.

Vad innebär förslaget?

Enligt ett nytt förslag vill regeringen minska skattesubventionen av förmånsbilar och göra värdet av dem till detsamma som en privatägd bil. Regeringen räknar med att förslaget ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor.

Regeringens förslag är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2021.

– En av ledstjärnorna vi har haft är att ta bort miljöskadliga subventioner. Det här är ett exempel på det – vi har ett system där det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil, än att ta ut det i pengar som vanligt, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) till DN.

Enligt Per Bolund är det 25 procent mer lönsamt med förmånsbil med dagens regler, en skillnad som alltså skulle försvinna om förslaget blir verklighet.

Det var närmare 4,9 miljoner personbilar i trafik under 2019 enligt Trafikanalys. Av dem var omkring 310 000 tjänstebilar, enligt Ynnor.

Hur kommer det att påverka nybilsförsäljningen?

Enligt Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, lär nybilsförsäljningen förlora på förändringen.

– På grund av coronakrisen är bilbranschen redan pressad och detta riskerar att försvåra läget ytterligare. Många kommer nog välja att behålla sin gamla bil, säger hon.

Ronny Svensson berättar att det i dag säljs ungefär 120 000 förmånsbilar per år och att han tror att det kommer förändras, i alla fall i närtid.

– På kort sikt tror jag att det blir ett säljstopp av nya bilar tills det är utrett vad detta innebär. Men de som har företagsbilen som en ”show-off-historia”, de kommer inte bry sig över huvud taget.

De som kommer drabbas är snarare egenföretagare.

– En säljare eller tekniker som kör 1 500 mil per år tycker att det här är dåligt, för det är de som drabbas. De kommer kanske behöva köpa en tvåhjulsdriven i stället för fyrhjulsdriven bil.

Hur förändrar det förutsättningarna för elbilsomställningen?

Jessica Alenius tror att försäljningen av nya bilar kommer att minska och att omställningen kan tappa fart.

– Förmånsbilarna går i bräschen för ny teknik och grön omställning och därför riskerar förslaget att bli kontraproduktivt, säger hon och fortsätter:

– I de nya budgetåtgärder i bonus-malus-systemet som presenterades den 14 september, vill de höja beloppet för rena elhybrider från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Men för laddhybrider minskar beloppet. Av elbilarna är en tredjedel rena elbilar och två tredjedelar laddhybrider. Därför försämrar förslaget för laddhybriderna, som är en viktig del i omställningen.

Ronny Svensson håller inte med. Han tror att elbilarna kommer vara fortsatt starka på marknaden, men pekar på en annan utmaning.

– Jag tror att elbilar kommer bli mer vanligt, problemet är att det inte går att ladda utanför de stora stationerna. Bilarna finns och fungerar, men infrastrukturen gör inte det.

Han varnar för att förslaget kommer bli en plånboksfråga om det träder i kraft.

– Det blir dyrare för folk och då kommer vi till slut köpa färre bilar och gå från de stora bränsleslukande bilarna till samma sort fast laddhybrider för att spara pengar, säger han.

Hur kommer Volvo att påverkas?

Volvo kan påverkas kraftigt då bolaget är marknadsledare i Sverige, med en tredjedel av tjänstebilsmarknaden.

– Det bör vara ett dråpslag att hemmamarknaden vänder Volvo ryggen. De måste få fram en annan typ av bil. De har ju valt att de ska ha lite större, exklusivare bilar. De saknar den här mindre bilen som V40 var, säger Ronny Svensson och tillägger att han generellt sett tror att intresset för SUV:ar riskerar att minska.

Volvo Cars presschef i Sverige, Karin Wik, skriver i ett mejl till SvD:

”Det här är en skatteväxling som påverkar hela bilbranschen på samma sätt och en förändring av förmånsvärdet för tjänstebilar har varit på tal under en längre tid i Sverige. Nu återstår att se hur detta påverkar svenska bilkonsumenter framöver.”

Källa: SVD Näringsliv