Tillgång till fyrhjuling förmånsbeskattas

Möjligheten att använda arbetsredskap även för privat bruk ska förmånsbeskattas. Det har Kammarrätten beslutat i ett ärende som har drivits av Skatteverket. Skatt ska betalas även för tillgång till fyrhjuling och snöskoter som inte får köras på allmän väg.

Enligt Skatteverket finns det ett antal transportmedel som lämpar sig bra både för användning i tjänsten och för privat användning. Exempelvis fyrhjuling. Det kan räcka med att en anställd får eller kan använda den här typen av fordon för att förmån ska uppstå.
Det är Kammarrätten som i ett flertal domar kommit fram till att företagsledare som haft dispositionsrätt till bolagens fyrhjulingar ska beskattas för denna förmån. I sina beslut lutar sig Kammarrätten mot en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen, HFD 2011 ref. 55, som slår fast att en företagsledare ska förmånsbeskattas för dispositionsrätten till en båt som ägs i verksamheten.
I och med dessa domar är det fritt fram för varje skattehandläggare som vid rutinmässig granskning av en företagare hittar en fyrhjuling i inventarielistan att påföra förmånsbeskattning om inte företagaren kan styrka att det av någon anledning varit teoretiskt omöjligt att använda fyrhjulingen privat, hävdar Erik Wiger, skattejurist på Skattebetalarnas Förening, i en intervju med Jordbruksaktuellt.
Skatteverket har baserat värdet av förmånen att ha privat tillgång till verksamhetens fyrhjuling på bland annat fyrhjulingens pris, att den inte får köras på allmän väg och att det inte finns någon egentlig marknad för långtidsuthyrning av fyrhjulingar.
Det skattepliktiga förmånsvärdet för fyrhjuling bestämmer Skatteverket till 36 000 kr per år, eller 3 000 kr per månad men poängterar också att värdet på förmånen alltid ska sättas utifrån förhållandena i det enskilda fallet.
- Det torde många gånger vara billigare att äga fyrhjulingen privat, konstaterar Erik Wiger på Skattebetalarnas förening.
3 000 kr i månaden motsvarar förmånsvärdet för en personbil som kostar upp emot 240 000 kr, exempelvis Toyota Corolla med hybridmotor, en gasdriven Seat Leon eller en Peugeot 308 med dieselmotor.
För personbilar finns dessutom en tröskel på 10 tillfällen per år med totalt 100 mils privatkörning, innan förmånen beskattas. Någon liknande sådan gräns verkar inte finnas för fyrhjulingar, där det istället är möjligheten till privat användning som beskattas.
Kammarrättens domar och Skatteverkets resonemang om förmån hela året gäller främst företagsägare, men även anställda kan ha tillgång till fyrhjuling. Antingen hela året eller vid enstaka tillfällen, exempelvis under en helg eller semestervecka. Om en anställd får använda fyrhjulingen privat vid ett enstaka tillfälle ska förmånen värderas till vad det kostat den anställda att själv hyra motsvarande fordon vid detta tillfälle. Detta gäller normalt vanliga anställda utan ägarintresse.
Förutom fyrhjuling nämner Skatteverket att även snöskoter, terrängskoter och moped är fordon där enbart tillgången till dem i verksamheten kan ge en beskattningsbar förmån. Men fler sorters fordon kan komma ifråga.
- Någon beskattning av släp eller grävskopor har jag inte hört talas om, säger Yngve Gripple, juridisk expert på Skatteverket, däremot kan det givetvis vara en skattepliktig förmån om de används privat.

Skriv ut
FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Lämna ett svar