Test av verklig räckvidd på motorväg.
Med jämna mellanrum hittar man lite olika tester som visar elbilars verkliga räckvidd i olika situationer. I dag har vi snubblat över ett amerikanskt test utfört av Consumer Reports (CR) i USA.
Testet genomfördes med bilar ägda av organisationen, därav variationen i årsmodeller. Testet utfördes med bilar som hade kupen föruppvärmd och med en farthållare som var inställd på 70 miles (112,5 km/h). Syftet med testet var för att se hur mycket det verkliga värdet avvek från uppgivet värde utifrån det testvärde som publiceras av EPA (Environment Protection Agency). Den testprocessen är är outdatet när det gäller moderna elbilar, men själva räckvidds siffrorna är intressanta för det ger en fingervisning om hur räckvidden är mellan olika bilmodeller under samma väderförhållande och vägsträcka.
Modell | Motorvägstest räckvidd km |
Audi Q4 50 E-tron Premium Plus 2022 | 364 |
BMW I4 M50 2023 | 512 |
BMW IX Xdrive 50 2023 | 595 |
Ford F-150 Lightning ER 2021 | 435 |
Ford Mustang Mach E Premium AWD ER | 481 |
Hyundai Ioniq 5 AWD 2022 | 430 |
Hyundai Ioniq 6 AWD 2022 | 426 |
Kia EV6 AWD 2022 | 446 |
Kia Niro EV 2023 | 385 |
Mercedes EQE 350 4Matic 2023 | 534 |
Mercedes EQE Suv 250 4Matic 2023 | 457 |
Räckvidden är omräknad till km från miles.