Tajma bilköpet – spara 10 000-tals kronor

Upp emot 20 000 kr kan belöningen bli för den som väntar med att köpa vissa bilar tills det nya bonus malus-systemet börjar gälla. Däremot finns det pengar att spara på att köpa de törstigaste fossilbilarna innan den 1 juli nästa år.

I stort sett alla fossilt drivna bilar får högre skatt när det nya bonus malus-systemet börjar gälla den 1 juli 2018. Det inkluderar även de snåla dieselbilar som idag är skattebefriade i fem år, en förmån som försvinner med det nya systemet.
Även om skattehöjningen naturligtvis också gäller bensinbilar så drabbar den främst dieselbilar, helt enkelt eftersom skatten höjs mest för dessa. Exempelvis höjs skatten för en liten dieseldriven lätt lastbil som Volkswagen Caddy, som släpper ut 152 gram per km, med 4 400 kr per år. Och ju högre koldioxidutsläpp desto större skattehöjning.
Höjningen av bonus malus-skatten gäller även snåla elhybrider och de lite törstigare laddhybriderna, över 60 gram per km, som inte blir bonusbilar i det nya systemet. Exempelvis Porsches laddhybrider och BMW X5.
Laddhybrider är annars en kategori som det kan löna sig att avvakta med. Idag får köpare av laddhybrider som släpper ut max 50 gram per km en premie på 20 000 kr. Med bonus malus höjs utsläppsgränsen till 60 gram, samtidigt som den lägst bonusen sänks till 10 000 kr. Men eftersom laddhybrider som släpper ut mindre än 48 gram per km får en höjd bonus, så lönar det sig att vänta med att köpa de allra flesta laddhybrider. Det gäller bland annat storsäljarna VW Passat GTE och Mitsubishi Outlander, som båda släpper ut runt 40 gram per km.
Från 1 juli 2018 får köpare av elbilar en bonus på 60 000 kr, vilket är en höjning med 20 000 kr jämfört med dagens supermiljöbilspremie. Det kan även vara läge att avvakta köpet av gasbil. Till skillnad från dagens system, kommer köpare av gasbilar nämligen att få en bonus på 10 000 kr från den 1 juli 2018.
En liten kategori för sig är laddhybrider som släpper ut 50 gram koldioxid per km eller strax därunder, eftersom skillnaden mot idag blir marginell eller ingen alls. Här återfinns flera uppmärksammade laddhybrider, bland annat Volvo V60 och XC90, Mini Countryman, Mercedes C-klass och Audi Q7.
Skatten på så kallade etanolbilar förändras inte nämnvärt jämfört med idag. Här är VW Golf den enda modellen på marknaden.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagsseminarier Ny Förmånsbeskattning

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera