Sverige kan inte förbjuda försäljning av fossilbilar

Om Sverige ska sluta sälja nya bensin- och dieselbilar 2030, krävs det nya EU-beslut. Sverige har inte heller rätt att sluta sälja bensin och diesel. Det visar en analys som gjorts av Åsa Romson på IVL Svenska Miljöinstitutet, som istället ser utökad reduktionsplikt och miljözoner som vägar att minska utsläppen.

Enligt statsminister Stefan Löfvens regeringsförklaring, som bygger på januariöverenskommelsen mellan Centern, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna, ska det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige från 2030. Liknande planer finns i bland annat Danmark, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien, med lite olika årsangivelser.
För att enskilda EU-länder ska införa sådant förbud krävs först nya EU-beslut. Det visar en analys som Åsa Romson, miljöjuridisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet, har gjort på uppdrag av tankesmedjan Fores, 2030-sekretariatet och Aktuell Hållbarhet.
- Sverige är i nuläget förhindrat både att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar och att direkt förbjuda försäljning av bensin och diesel. Det hänger samman med harmoniserade EU-regler som säkerställer funktionen för EU:s inre marknad, närmare bestämt reglerna för typgodkännande av bilar och bränslekvaliteten, säger Åsa Romson.
Analysen visar att Sverige däremot kan ställa högre klimatkrav på drivmedel eftersom det ges sådant utrymme i EU-regleringen.
- Det innebär att det kan vara möjligt att förstärka den svenska reduktionsplikten så att resultatet i praktiken blir en utfasning av fossila drivmedel. Men om EU kommer fram till att en sådan reduktionsplikt skulle utgöra ett handelshinder så går det inte. De laghinder som finns är alltså i huvudsak EU-regler. Sverige kan påverka dem genom aktivt arbete i rådet, parlamentet och de tekniska kommittéerna, säger Åsa Romson.
En mer framkomlig väg är enligt Åsa Romson att städer går före genom att införa den strängaste miljözonen, av hälsoskäl.
- Att göra det i städer är rättsligt sett en helt annan fråga än om länder gör det. Den skarpaste miljözonen skulle man väl i princip kunna kalla ett fossilfordonsförbud, sade den tidigare miljöministern när hon presenterade sin utredning på konferensen Ekotransport i Stockholm.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera