Svenska koldioxidutsläpp ökade mindre än i Europa

Ett genomsnittligt koldioxidutsläpp från nya bilar på 122 gram per km placerar Sverige på femtonde plats i en jämförelse mellan 23 europeiska länder som Jato gjort. 2017 ökade de svenska utsläppen med 0,2 gram, vilket var mindre än i övriga Europa. I Schweiz är utsläppen från nya bilar störst, 137,3 gram per km.

De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar var i stort sett oförändrade 2018 jämfört med föregående år. Noga räknat ökade de svenska snittutsläppen med 0,2 gram, från 121,8 till 122,0 gram koldioxid per kilometer. Att ökningen inte blev större är tack vare en större andel elbilar och laddhybrider, medan snittutsläppen från såväl diesel- som bensinbilar ökade betydligt mer.
Trots den marginella ökningen uppnådde Sverige det fjärde bästa resultatet jämfört med 22 andra europeiska länder. Störst var minskningen i Norge, med 11,4 gram, till rekordlåga 72,4 gram per km. Även i Nederländerna minskade utsläppen, med 2,9 gram till 106,0 gram per km, vilket placerar landet på tredje plats, efter just Norge och Portugal. Även i Finland minskade utsläppen, med 0,6 gram, till 118,4 gram per km, vilket placerar Finland på tionde plats.
Sveriges snittutsläpp på 122 gram per km placerar oss på femtonde plats av de 23 jämförda länderna. Före stora europeiska länder som Storbritannien (125,1 g/km), Polen (128,3 g/km) och Tyskland (129,1 g/km).
Med 122 gram per km ligger Sverige lite över det europeiska snittet, 120,5 gram per km, vilket var en ökning med 2,4 gram per km 2018 jämfört med föregående år. Det gör också att 2018 är året med högst snittutsläpp sedan 2014. Schweiz är det land där det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar är störst. 137,3 gram per km.

Läs mer och anmäl dig till Stora Elbilsdagen den 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera