Svårt att ladda både hemma och på jobbet

De flesta tankar inte en bil som drivs enbart med bensin eller diesel där hemma eller ens på jobbet. Samma sak med en gasbil. Man kör och tankar på en mack.

För laddbilar är det snarare tvärtom. Den laddas främst vid den anställdes bostad, och betalas då också av denne. Det andra stället där bilarna främst laddas är vid arbetsplatsen, där det är arbetsgivaren som betalar. Till det kommer på stan-laddning och för laddhybrider även tankning på macken.
Skattesystemet är inte anpassat till detta, utan ger tre alternativ som förutsätter att antingen den anställde eller arbetsgivaren betalar allt drivmedel, eller att drivmedelskostnaden administreras av en tredje part.
Vid laddning på arbetsplatsen faller den så kallade huvudregeln, att den anställde ska betala allt drivmedel.
Vid komplementregeln, att arbetsgivaren betalar drivmedlet, är det svårt för den anställde att få ersättning för sin hemmaladdning.
För en så kallad splitkortslösning krävs en tredje part som samlar in och fördelar underlag från den anställde, arbetsgivaren och ”på stan-laddarna”.
I dagsläget är laddkostnaden ganska låg, ca tre kronor per mil, men vid flera tusen mils körning per år kan det ändå handla om betydande belopp. Dessutom kommer antalet förmånsbeskattade laddbilar att öka exponentiellt de närmaste åren.
Ett alternativ, för att inte skattelagstiftningen ska stå i vägen för denna utveckling, skulle kunna vara att den anställde får kvitta den el som laddats vid bostaden mot samma mängd som laddats vid arbetsplatsen. På så sätt kan man tillämpa komplementregeln, utan att den anställde beskattas för högt och samtidigt tvingas ”bjuda” på det som laddats vid bostaden.
- ”Alla” är medvetna om detta strul, som även växer i omfattning, säger Skatteverkets rättslige expert Yngve Gripple, som avslöjar att det förekommer diskussioner om behov av reformerad förmånsbeskattning på både Skatteverket och regeringskansliet.
- Jag tar med mig detta förslag till dessa diskussioner.

Artikeln är ett utdrag ur tidningen Dagens Tjänstebil 2, 2019, som du kan läsa i sin helhet här PDF öppnas i ny flik/fönster

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera