Svag avslutning på ryckigt nybilsår

Nybilsregistreringen rasade med över 34 procent i december. Det markerar slutet på ett halvår när antalet nya bilar minskat med mer än 30 procent, som en konsekvens av bonus malus-systemet och det nya WLTP-testet.

I december registrerades 22 937 nya bilar, jämfört med 34 958 samma månad föregående år. Under 2018 registrerades 353 666 nya personbilar, enligt preliminära siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Det är 6,8 procent färre än föregående år, då rekordmånga 379 393 bilar registrerades. Det gör 2018 till det tredje bästa nybilsåret hittills, efter 2017 (379 393 nya bilar) och 2016 (372 318).
64 procent av nyregistreringarna 2018 gjordes under första halvåret. Därefter föll registreringssiffrorna kraftigt. Det beror dels på det nya bonus malus-systemet, där många fossiltörstiga bilar förregistrerades innan 1 juli, dels på att när det hårdare WLTP-testet infördes 1 september, så var fortfarande många bilmodeller ännu inte certifierade och har därför inte kunnat säljas på nybilsmarknaden.
Under andra halvåret 2018 nyregistrerades 128 123 personbilar, vilket är en minskning på 31,1 procent jämfört med samma period föregående år, då 185 863 nya bilar registrerades.
Förutom trendbrottet, med minskad nybilsregistrering för första gången på flera år, så innebär 2018 också att dieselbilens tioåriga dominans brutits. Under 2018 var 46,9 procent av nyregistreringarna bensindrivna bilar jämfört med 37,9 procent dieseldrivna.
Volvo behåller positionen som största märke med en marknadsandel på 19,8 procent. Det är en marginell minskning jämfört med föregående års 19,9 procent. Tvåan Volkswagen har behåller sin marknadsandel på 15,1 procent medan trean Kia ökar till 6,5 procent (6,1% 2017). Fyra är Toyota med 6,2 procent (6,1%) och femma BMW med en oförändrad marknadsandel på 5,6 procent. Tätt därefter kommer Mercedes med 5,4 procent (5,2%) medan Audi fortsätter tappa och nu är sjunde största märke med 4,9 procent (5,4%).
Andelen laddbara bilar under 2018 blev 8,0 procent, jämfört med 5,1 procent föregående år. VW Passat GTE är fortfarande mest registrerade laddbil, totalt 3 974 under 2018, trots att endast 60 nya Passat GTE registrerades i december. Volkswagens bästsäljare följs av ytterligare fyra laddhybrider: Kia Optima (2 835 nyregistreringar 2018), Mitsubishi Outlander (2 826), Kia Niro (2 538) och Volvo XC60 (2 335).
Nissan Leaf blev mest registrerade elbil (1 831), följt av Renault Zoe (1 567) och Tesla Model S (877).
Under 2018 sattes nytt rekord för lätta lastbilar, med 56 617 nyregistreringar. Bil Swedens prognos för 2019 är 50 000 nya lätta lastbilar och 335 000 nyregistrerade personbilar.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera