Snart säljs den sista etanolbilen

Till sommaren slutar Volkswagen sälja sin etanoldrivna Golf. Då försvinner också den sista bilen som kan tankas med E85 från nybilsmarknaden. Kvar på de svenska vägarna blir 220 000 etanolbilar, som sedan flera år tillbaka tankas till största delen med bensin.

- Efterfrågan är för svag, konstaterar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, i en intervju med Dagens Nyheter.
Volkswagen har de senaste åren varit den enda leverantören som med Golf-modellen erbjudit E85-bilar på nybilsmarknaden. Köpare har varit främst offentliga aktörer, vars upphandlingsrutiner krävt bilar som kan köras på alternativa drivmedel. Om etanolbilar kommer att omfattas av myndigheters nya upphandlingsregler blir nu en akademisk fråga.
För tio år sedan peakade försäljningen, nästan 58 000 nya etanolbilar registrerades 2008. Sedan gick det snabbt nedåt. Förmåner avvecklades och drivmedelsskatten förändrades, i kombination med att kvaliteteten på drivmedlet ifrågasattes liksom det rimliga i att tillverka drivmedel till bilar av jordbruksråvaror som skulle kunna mätta hungriga magar.
2015 var sista året som Volvo erbjöd E85-bilar. Då registrerades drygt 1 200 nya etanolbilar, året efter mindre än 800 och förra året nyregistrerades 557 etanolbilar. Samtliga VW Golf.
Under årets tre första månader har Volkswagen nyregistrerat 67 exemplar av den etanoldrivna Golfen, och nu har man alltså bestämt sig för att det är slut.
- Man kan beställa den fram till början av sommaren med sista leveranser nån gång i augusti, säger Marcus Thomasfolk.
Det betyder att bilen inte kommer att omfattas av det nya utsläppstestet WLTP som blir obligatoriskt för alla bilar som nyregistreras från den 1 september i år.
Det rullar ca 220 000 etanolbilar på våra vägar och tack vare den så kallade pumplagen finns det ca 1 700 ställen att tanka E85 på. Dock är det endast en bråkdel av etanolbilsförarna som faktiskt väljer E85. Förra året levererades ca 41 000 kubikmeter E85, vilket är mindre än en femtedel jämfört med rekordåret 2011, då volymen var 220 000 kubikmeter, enligt branschorganisationen SPBI.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagsseminarium Klimatsmart Vagnpark i Stockholm den 29 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera