Skattechock väntar vid byte av tjänstebil
Det blir dyrt för tjänstebilsförare som efter nyår tänkt byta till samma modell som man kört de senaste åren. Om arbetsgivaren ens tillåter det. Den nya WLTP-skatten kan vara det som knäcker kalkylen.
- I företagens bilpolicys finns inte utrymme för de här bilmodellerna längre, konstaterar tjänstebilsexperten Ronny Svensson.
Sedan de togs ut som tjänstebilar för tre år sedan har Skatteverkets listpriser för många bilmodeller gått upp med storleksordningen 10 procent. Även om det finns undantag, åt båda hållen. Audi A4 har ökat med nästan 20 procent och VW Passat Alltrack med över 25 procent. Samtidigt har priset för en av de vanligaste tjänstebilarna, Volvo XC60 D4, faktiskt sänkts med 3 000 kr.
Högre listpris betyder högre förmånsvärde.
Under de här åren har också själva formeln för att beräkna förmånsvärdet ändrats, så att nu ingår även fordonskatten. Och den, i sin tur, ska beräknas på bilens koldioxidutsläpp. Så har det varit sedan bonus malus-systemet infördes 1 juli förra året.
Högre koldioxidutsläpp betyder högre förmånsvärden.
- Det här kommer säkert som en obehaglig överraskning för många tjänstebilsförare, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB.
- För några vanliga tjänstebilsmodeller höjs förmånsvärdet med upp till 30 000 kr om året, eller nästan 2 500 kr i månaden, konstaterar Ronny Svensson, som säger att i många bilpolicys finns inte längre utrymme för de här bilmodellerna. Bilarna har blivit för dyra och koldioxidutsläppen är för höga.
- Här måste förarna vara beredda på att listan på valbara bilar inte ser ut som den gjorde för några år sedan, säger Ronny Svensson, som är huvudtalare på Ynnors Tjänstebilsdagar i december.
Kalkyler och underlag (PDF öppnad i ny flik)