Skåningen som satte Sandviken på vätgaskartan

- Jag är ingen vätgasfanatiker utan snarare teknikneutral, säger Mats W Lundberg, det är bara dumt att ställa bra alternativ mot varandra. Jag kan se för- och nackdelar med både eldrift och vätgasbilar, det finns inte bara en lösning.

I Sandviken jobbar Mats W Lundberg som hållbarhetschef på Sandvik Materials Technology. På Stora Elbilsdagen ska han prata om Sandviks vätgassatsning under rubriken ”Livet med vätgasbil”.
Skånepågen Mats W Lundberg flyttade till Sandviken för nio år sedan, efter att ha forskat i tio år och doktorerat inom vätgas och bränsleceller. Han är en av de som kan mest om vätgas i Sverige. Trots det tar han elcykeln till jobbet och hemma på garageuppfarten står en elbil som laddas med solceller på villataket.
- Eftersom vätgasbilarna har så pass lång räckvidd behövs det inte så många tankställen för att täcka hela Sydsverige, konstaterar Mats, som annars tycker det vore naturligt att satsa på en vätgasutbyggnad i tättbebyggda och folkrika Mälardalen.
Men han säger att det här med att bygga ut infrastrukturen för vätgas är en typisk hönan-eller-ägget-fråga.
- Gasföretagen tycker att det behövs fler bilar innan de bygger fler tankställen, medan billeverantörerna tycker det behövs fler tankställen innan de är beredda att satsa.
I Sverige tillverkas vätgas via elektrolys eller från biogas, men globalt framställs 95 procent av vätgasen ur naturgas. I Sverige finns idag knappt 50 registrerade vätgasbilar, varav 14 i Sandviken. Både kommunen och Sandvik har bilar.
Även om Mats inte vill ta ställning för el framför vätgas eller tvärtom, konstaterar han att vätgasbilar inte tappar i räckvidd vid exempelvis kyla eller hög hastighet på samma sätt som elbilar.
- Våra Hyundai ix35 har alltid minst 40 mils räckvidd och vi har kört upp till 60 mil på en tank, det är som vilken vanlig bil som helst, konstaterar Mats W Lundberg, skåningen som satte Sandviken på vätgaskartan.

Läs mer och anmäl dig till Stora Elbilsdagen den 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera