Scania satsar på att bygga ut snabbladdare för sina tunga el lastbilar.

Scania fortsätter satsningen för att underlätta omställningen till elektrifierade transporter. Nu investerar Scanias återförsäljarnätverk i publik snabbladdning för tunga fordon på över 20 platser runt om i landet, med stöd av Klimatklivet.

Scania kommer inom kort att lansera tunga lastbilar med 40 tons totalvikt som kan köras i fyra timmar och lastbilar med 60-tons totalvikt som kan köras i tre timmar. Därefter förbättras prestandan ytterligare då lastbilarna kan snabbladdas på förarens lagstadgade 45-minuters lunchrast och på så sätt användas effektivt under ett helt arbetspass. 

Sedan tidigare finns laddningsmöjligheter på ett antal Scania återförsäljare och nu kraftsamlar Scanias återförsäljarnätverk genom att investera i publika snabbladdare på över 20 nya platser runt om i Sverige. I tillägg till den laddinfrastruktur som Scanias återförsäljare bygger ut håller även en publik högeffektsladdning längs de stora motorvägarna på att skapas på initiativ av Traton Group, Daimler Truck och Volvo Group genom samriskföretag.

− Det här är en del i vårt arbete med att skapa trygghet för kunderna, att de ska kunna ta steg för att elektrifiera sin fordonsflotta. Ellastbilar finns redan och nu satsar vi på en utbyggnad av laddstationer på strategiska platser för att skapa bättre förutsättningar för fler elektrifierade transportuppdrag. För långväga transporter kommer den publika laddinfrastrukturen att vara avgörande för möjligheten att elektrifiera, säger David Källsäter, VD, Scania Sverige. 

–Transportbranschen står för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. För att sänka utsläppen har Scania som första tunga fordonstillverkare åtagit sig att minska utsläppen i enlighet med vetenskapligt ställda mål, Science Based Targets, för att begränsa jordens temperaturhöjning. Ellastbilar som drivs med fossilfri el kommer att vara en viktig pusselbit framåt för att nå målen. 2030 räknar vi med att 50 procent av nybilsförsäljningen kommer att utgöras av eldrivna lastbilar, säger David Källsäter.