Så här räknas WLTP om till NEDC korr

Sedan i höstas är WLTP den nya, hårdare körcykeln för att mäta nya bilars koldioxidutsläpp. Dessa värden räknas sedan om för att bli jämförbara med dem för befintliga bilar. Det är också detta värde, NEDC korr, som den nya bonus malus-skatten ska baseras på.

Per Öhlund, expert på Transportstyrelsen, vet mer om hur omräkningen från WLTP till NEDC korr går till.
- Med WLTP införs en interpolationsmetod, förklarar Per Öhlund, som kommer till Ynnors heldagsseminarium Klimatsmart Vagnpark den 29 maj för att prata om bland annat WLTP och NEDC korr.
Det betyder att i samband med typgodkännande beräknas ett cykelenergivärde enligt WLTP för varje konfiguration av en bilmodell. Detta värde baseras på bilens vikt, luftmotstånd samt rullmotstånd.
Regelverket har formler för beräkning av hur koldioxidvärdet påverkas av olika utrustning, men det finns inga nyckeltal hur man som bilköpare ska tänka; att en taklucka ökar förbrukningen med så här mycket eller en dragkrok ökar utsläppen så här mycket.
De beräknade drivmedelsförbruknings- och utsläppssiffrorna enligt WLTP anges i ett intervall. Vilken konfiguration som ger de högsta respektive lägsta värdena bestämmer tillverkaren tillsammans med typgodkännandemyndigheten. I Sverige är det Transportstyrelsen, i Tyskland heter myndigheten KBA och i Storbritannien VCA.
Under typgodkännandemyndighetens ansvar testas de fordon som har högst respektive lägst beräknad cykelenergiförbrukning i den nya körcykeln WLTP. Samma test görs med alla nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.
De WLTP-baserade värdena räknas sedan om till värden som är jämförbara med de gamla siffrorna, detta kallas NEDC korr.
- Korrelationsmodellen baseras på ett stort antal tester med NEDC och WLTP för olika kategorier av fordon, förklarar Per Öhlund.
I NEDC korr anges förbrukning och koldioxidutsläpp med specifika värden. Att det inte blir ett intervall beror på att enligt regelverket behöver inte alla WLTP-parametrar beaktas för NEDC korr.
- I vägtrafikregistret finns de värden som gäller för det individuella fordonet, baserat på den utrusning som monterades när fordonet producerades, säger Per Öhlund.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera