Så blir Stockholms miljözoner

Enligt det nya blågröna kommunstyret blir det miljözoner i Stockholm. Först ut är Hornsgatan, där äldre bensin- och dieselbilar ska förbjudas.
- Vi kommer införa miljözon två på Hornsgatan och andra gator där luftkvaliteten är för dålig, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Den borgerliga alliansen bildar ett majoritetsstyre i Stockholms stad tillsammans med Miljöpartiet. Ett av de första beskeden är att det blir miljözoner från och med 2020, då lagstiftningen ger möjlighet till det.
- Det vi gör är att vi för budgeten nästa år skriver in att vi ska arbeta med frågan tillsammans med trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden. Det innebär att så fort regeringen släpper förordningstexten och vi vet vad det står i den och vilka gränser vi ska sätta går arbetet igång i staden hur man kan implementera det här, säger Daniel Helldén (MP).
Stadens nya blågröna styre är överens om att Hornsgatan blir den första av stadens gator som får miljözoner. Målsättningen är att få ner kväveoxidhalten, enligt Daniel Helldén.
- Kväveoxider är hälsoskadliga för folk som har astma och alla som har hjärtkärlsjukdomar påverkas av detta. Vi har flera dödsfall på grund av detta varje år. Så målsättningen är att få bort de mest miljöskadliga bilarna, åtminstone dieselbilarna från de platser vi pekar ut, säger han.
Hornsgatan blir miljözon två, vilket innebär att fossilt drivna fordon måste tillhöra utsläppsklass Euro 5 eller bättre för att få köra där. Från och med den 1 juli 2022 ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro 6 för att få köra i miljözon 2. Kraven gäller personbilar, lätta bussar och lätta lastfordon.
- Det kommer framförallt påverka de som har dieselbilar utan Euro 6-klassning. De får låta bli att köra bil i innerstan eller byta till en bil som klarar den här miljönormen. Jag tror att de flesta inte kommer att påverkas nämnvärt. De som inte har miljöskadliga bilar påverkas inte alls, säger Daniel Helldén.
Systemet med miljözoner för lätta fordon bygger på en utredning från Transportstyrelsen. I den föreslår att hela Stockholms innerstad blir miljözon 2 och att Gamla stan blir miljözon 3, där endast el- och gasbilar blir tillåtna. Det är dock i slutändan upp till varje kommun att själv bestämma var och hur miljözonerna utformas.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera