Ronny Svensson kommenterar nya förmånsskatten

- Det kom inte som en överraskning, är tjänstebilsexperten Ronny Svenssons spontana kommentar till regeringens förslag till ny bilförmånsskatt, som innebär dels att förmånsvärdet kopplas till bilens koldioxidutsläpp, via så kallad bonus malus, dels att trängselskatten inte längre ska ingå i förmånsvärdet.

- Framför allt har trängselskatten som en del av förmånsvärdet debatterats och kritiserats en längre tid, och det är bara följdriktigt att regeringen nu väljer att lyfta ut från förmånsvärdet, säger Ronny Svensson, som dock är kritisk till utformningen av förslaget.
- Trängselskatten kommer att bli en stor extra inkomst för staten. Vid en förmån på 2 000 kr så ska 1 000 kr betalas i skatt och 650 kr i sociala avgifter. Det är säkert pengar som behövs i finansministerns budget, men det var inte så man hoppats det skulle se ut, säger Ronny Svensson, som kommer att analysera förslaget i sin helhet på heldagsseminariet Klimatsmart vagnpark den 27 april.
Han är också är kritisk till den korta omställningstiden för företagen, då ändringen ska genomföras redan vid årsskiftet.
- Eftersom det här ger ökad administration för företagen, kan jag tycka att de åtta månader som återstår är för kort tid. Vi är fortfarande tidigt i processen, förslaget har inte gått remissrundan än och är regeringen har ännu inte stöd i riksdagen för sitt förslag. Det blir ett tajt tidsschema för något som än så länge är en skrivbordsprodukt.
Ronny Svensson är positiv till att förändringen av förmånsvärdesberäkningen gäller enbart bilar som nyregistreras från 1 juli 2018, vilket gör att vi får två parallella system i 3-4 år.
- Det är kreativt av upphovsmannen att få in den nya fordonsskatten i förmånsvärdet, vilket ger föraren möjlighet att aktivt påverka kostnaden för förmånsbilen.
- Jag hade väntat mig en höjning av bilprisrelaterade delen vid beräkning av förmånsvärdet från dagens nio procent av bilens pris till 13-14 procent. Men det slipper vi. Det blir fortfarande extremt billigt att köra en förmånsbil som släpper ut upp till 100 gram koldioxid per kilometer, konstaterar Ronny Svensson.
- Men en förarkategori som straffas av det nya systemet är de som har lätta lastbilar som arbetsredskap men som på grund av stelbenta förmånsregler ändå måste betala skatt för bilen. Det är ett exempel på de avarter som finns inbyggda i systemet och som regeringen också måste ta tag i.
Ronny Svensson ser stora förändringar i bilinnehavet av att förmånsvärdet kopplas till bilens koldioxidutsläpp, inte minst eftersom mätningen av bilars utsläpp kommer att förändras till sommaren.
- Det är med de nya WLTP-mätningarna som vi kommer se de verkliga effekterna, konstaterar han.
Han ser också att den föreslagna förändringen kommer att ha stor påverkan på företagens bilinnehav.
- Genomförs förslaget kommer det att betyda stora förändringar i bilpolicyn, bilvalet och inte minst administrationen. Företagen kommer inte längre att bara kunna köra med basbeloppsgränser, här måste stora policyförändringar göras.
Läs mer och anmäl dig till Klimatsmart Vagnpark den 27 april

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera