Renault godkänner HVO100

Renault godkänner det förnybara biodrivmedlet HVO100 på sina nya dieseldrivna personbilar och transportbilar. Sedan tidigare godkänner bland annat PSA-gruppen och Nissan HVO i vissa av sina dieselbilar och Volvo i sina taxibilar. Fler märken kan komma att följa.

Renault har under en längre tid testat biodrivmedlet HVO100 för att utvärdera drivmedlets egenskaper och påverkan på fordonens motorer jämfört med traditionell diesel. Efter avslutad studie godkänner Renault HVO100 som drivmedel på dieseldrivna nya bilmodeller, både personbilar och transportbilar.
- För att täcka mobilitetsbehovet för alla våra kunder, speciellt inom företagssektorn som har bilflottor som drivs på diesel, är detta ett positivt och viktigt steg för att sänka den totala utsläppsnivån från fordonsflottorna, säger Thomas Holm, Renault Sverige-chef.
Godkännandet gäller HVO100 enligt den europeiska standarden EN15940 och har införts löpande i produktionen. Först ut var Clio / Clio Sport Tourer och Mégane / Mégane Sport Tourer, från produktionsvecka 48, 2018. Sist ut är Talisman, från vecka 9, 2019. Bilar tillverkade innan av Renault angivna datum omfattas inte av godkännandet. Tidsplanen för transportbilar offentliggörs inom kort.
Fordon som är HVO-godkända kommer ha en XTL-märkning vid tanklocket, vilket är beteckningen för HVO.
Volkswagen testar HVO i antal olika projekt, det största är Scanias personalbilsflotta i Södertälje, men man är ännu inte redo för ett godkännande. Även BMW håller på att testa HVO100 och kommande dieselbilar ska kunna tankas med biodrivmedlet.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera