Regeringen har nu beslutat att genomföra ETS2
EU:s nya utsläppsmål kan ge bensinpriser på 35 kronor litern, enligt experter. Riksdagen har nu klubbat igenom de nya ETS 2-reglerna. Energi- och näringsminister Ebba Busch lovar att kompensera bilägarna.
Från 2027 får du betala för de nya utsläppsrättigheterna. Från det året kommer oljebolagen att behöva köpa rättigheter på en offentlig auktion. En kostnad som sedan läggs ovanpå bränslepriset.
– När det här kommer att slå igenom så finns det risk att vi ser bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare, säger Ynnors VD Ronny Svensson.
Magnus Nilsson konsult inom miljö- och klimatfrågor är samstämmig och varnar alla för att köpa en ny bil med förbränningsmotor.
– Det är viktigt att alla människor förstår detta så att man inte sätter sig i en situation med en dyr dieselbil och långa pendlingsavstånd, säger Magnus Nilsson.
Redan från årsskiftet kommer det första steget ETS 1 att genomföras. Men då märker vi vanliga konsumenter ingen skillnad. Det är först efter valet 2026 som de riktiga effekterna slår till.
– I dag har vi skatter på oljebolagen. Men när ETS 2 genomförs kommer det att hållas offentliga auktioner på utsläppsrättigheter, de som betalar bäst får släppa ut koldioxid, säger Magnus Nilsson.
Med de nya utsläppsrättigheterna kommer oljebolagen att behöva betala för varje ton koldioxid som deras produkter släpper ut.
– Egentligen är det ransoneringssystem över hur mycket fossila bränslen som får säljas, och den som betalar bäst, den får rättigheterna och det skickas vidare till den som köper, säger Magnus Nilsson.
Vad det framtida diesel- och bensinpriset kommer att hamna är omöjligt att svara säkert på. Men det blir definitivt inte lägre. Prognoserna talar om allt från någon krona extra, upp till 10-15 kronor.
Den svenska regeringen har klubbat igenom detta. Men närings- och energiminister Ebba Busch har lovat konsumenterna att de ska kompenseras. Det har sagts att det ska ske genom att sänka skatten till EU:s miniminivå. Men redan idag ligger Sverige redan där omställningen.
Uttalandet får frän kritik.
– Med vadå ska hon kompensera? Det kommer inte att slå igenom förrän 2027 och valet är i september 2026, därför behöver hon inte ta ansvar, utan det är nästa regering när priserna går upp, säger Ronny Svensson.