Programmet till Stora Tjänstebilsdagen är spikat

Med mindre än en månad kvar till Stora Tjänstebilsdagen den 7 december är programmet nu fastställt. Den sista inbokade gästföreläsaren är restvärdesanalytiker Henrik Ohlsson. Klara sedan tidigare är Ann-Charlotte Mellquist, Per Kågeson och Daniel Helldén.

Henrik Ohlsson har en gedigen bakgrund som analytiker, bland annat på GM Nordic, GE Capital och nu senast Arval. Sedan en kort tid tillbaka är han restvärdesanalytiker på VWFS.
- Jag är väldigt nöjd med att Henrik kommer till Stora Tjänstebilsdagen för att prata restvärden och bilmarknadens utveckling, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB och huvudföreläsare på Stora Tjänstebilsdagen.
- Med tanke på den nya bonus malus-skatten och förändringarna på nybilsmarknaden kommer Henrik att prata framtida restvärden främst med avseende på olika drivmedel och tekniker, säger Ronny Svensson.
Per Kågeson är en av landets mest kända miljödebattörer. Han har en bakgrund i bland annat Gröna Bilister, European Federation for Transport and Environment (T&E) och den statliga FFF-utredningen. Till Stora Tjänstebilsdagen kommer han för att presentera slutsatser om förutsättningarna för snabb elektrifiering av personbilar i Europa baserat på rapporten Speeding-up European Electro-mobility, som han skrivit tillsammans med professor Christian Berggren, och hur det påverkar marknaden för företagsbilar.
Ann-Charlotte Mellquist är MBA i Cirkulär ekonomi och forskare på RISE Viktoria. Under rubriken ”Hur blir laddbilar attraktiva som förmånsbilar?” ska hon presentera forskningsprojekt BeliEVe II, som utvärderar hur elbilar och laddhybrider kan få genomslag på den svenska förmånsbilsmarknaden.
Några av de hinder som projektet identifierat är osäkerhet om allt från lagstiftning till teknikutveckling, dåligt utbyggd laddinfrastruktur, kostnaden för snabbladdning, samt dålig kunskap och engagemang hos återförsäljare.
Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har utmålats som privatbilismens fiende. Bland annat har han rekommenderat stockholmarna att inte köpa dieselbilar, vill utvidga trängselskatteområdet och ge kommunen rätt att själv sätta upp fartkameror.
På Stora Tjänstebilsdagen kommer han att tala under rubriken Miljözoner så fort som möjligt!
- Frågan är om det inte skulle underlätta för många företags transporter om Daniel Helldén får som han vill, säger Ronny Svensson.
- Det ska bli intressant att få reda på om det är syftet med miljöpartiets trafikpolitik.
Bokade utställare på Stora Tjänstebilsdagen är KGK, LeasePlan och TomTom.

Se hela programmet till Stora Tjänstebilsdagen
Ynnor arrangerar också Tjänstebilsdagar i Göteborg och Malmö. I Malmö är det fullbokat, medan det finns ett fåtal platser kvar i Göteborg.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera