Programmet spikat till Stora Elbilsdagen
Nu är alla gästföreläsare och utställarplatser bokade till Stora Elbilsdagen den 22 maj på Clarion Hotel Arlanda Airport.
- Det här blir en fullmatad heldag med allt som vagnparksansvariga och beslutsfattare behöver veta inför övergången till elbilar, konstaterar Ronny Svensson, VD på Ynnor AB som arrangerar Stora Elbilsdagen.
Intresset för och utbudet av elbilar växer från månad till månad. Hittills i år har antalet nya elbilar mer än tredubblats jämfört med förra året och nya modeller lanseras nästan varje månad.
En av de vagnparksägare som helt elektrifierat vagnparken är bioteknikföretaget Bioteria, som nu är inne på sin andra generation elbilar. Företagets VD, Niklas Axelsson, kommer till Stora Elbilsdagen för att berätta om mer än tre års erfarenheter av att elektrifiera en vagnpark.
Ett annat företag med unika erfarenheter är Sandvik, som nu har kört vätgasbilar i flera år. Hållbarhetschef Mats W Lundberg, som har forskat inom vätgas och bränsleceller, är mannen som satt Sandviken på vätgaskartan. Han kommer till Stora Elbilsdagen för att berätta om livet med vätgasbil.
Henrik Ohlsson, Head of Residual Value Risk på Care by Volvo, kommer till Stora Elbilsdagen för att prata om hur man ska tänka vid restvärdessättning av laddbilar och hur andrahandsmarknaden fungerar.
Andra bokade gästföreläsare är Markus Ekelund, VD på 2050, som pratar om elbilen ur ett hållbarhetsperspektiv; statssekreterare Eva Svedling om regeringens elbilspolitik idag och under mandatperioden; Fredrik Sandberg, chefredaktör på Tidningen Elbilen, om utbudet av elbilar idag och tre år framåt, samt Bo Ericsson, VD, SFVF, om det finns risker med elfordon.
- Det här är en stark uppställning, som kan belysa möjligheterna att ha elbilar i vagnparken ur flera olika perspektiv, och det är det som behövs för att företagen ska kunna fatta beslut, konstaterar Ronny Svensson, som själv är huvudtalare på Stora Elbilsdagen och håller ihop programmet under dagen.
Utställare under Stora Elbilsdagen är bilmärkena BMW, Kia, Tesla, Toyota och Volvo; laddföretagen CaCharge, Defa och Eways, samt LeasePlan och Nordea.