Prognos för begagnat marknaden 2023

InternalCars Handlarbudet har pratat med några erfarna branschexperter för att forma en prognos inför första halvan av 2023.

  • Begagnatpriserna sjunker
  • Handlarna minskar sina beglager
  • Lagertiden ökar – minskad lönsamhet
  • Betydligt fler laddbara begbilar under 2023
  • Fler konkurser och uppköp att vänta
  • Svenska fordon attraktiva i Europa – exporten ökar

Peo Siwertson arbetar som Senior Business Development Manager för AUTO1.com, ett remarketingföretag som förmedlar bilköp i över 30 europeiska länder. Peo Siwertson jobbar kontinuerligt med framtidsprognoser, marknadsanalyser och prisutveckling i begagnathandeln.

”Hushållens ekonomiska förväntan är extremt låg,” säger Peo Siwertson, ”faktiskt lägre än under bankkrisen 2008–2009. Osäkerheten gör att många skjuter fram ett köpbeslut, man vill se hur det blir innan man köper nästa bil.”

”Med den statistik som vi själva hanterar på AUTO1 ser vi att snittpriserna på begagnat gått ner 12 procent under hösten, jämfört med toppnivån. Men det är stor skillnad mellan olika modeller och drivmedel.”

Exporten till Europa ökar

En faktor som har stor påverkan på begagnatmarknaden i Sverige är valutakursen. Euron har länge legat på höga nivåer i förhållande till kronan och då blir svenska bilar ”billiga” i Europa. De anses också vara i gott skick och välutrustade.

Under årets första 9 månader exporterades 82.000 bilar från Sverige, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med fjolåret. Den här trenden är tydlig hos BCA Vehicle Remarketing:

”Förut var det cirka 50 procent av bilarna som BCA hanterade som gick till export,” berättar Peter Lundberg. ”Idag är den siffran uppe i 70 procent.”

Fortsatt höga priser för elbilar

För att förutsäga vad som ska hända under 2023 behöver vi titta tre år bakåt i tiden. De bilar som levererades nya 2020 kommer till stor del tillbaka till bilhandeln som begagnade efter en leasingperiod på 36 månader.

Genom att titta på nybilsregistreringen under 2020 får vi en hyggligt god bild av vad vi kan förvänta oss under 2023. Det registrerades 292.000 nya personbilar under 2020, vilket var en rejäl nedgång (-18 procent) jämfört med 356.000 bilar under 2019.

Däremot blev 2020 ett riktigt genombrott för laddbara bilar (elbilar och laddhybrider). Deras andel tredubblades till 32 procent – jämfört med 11 procent under 2019.

Ett större utbud av laddbart påverkar den höga värdering som rått under 2022. Under 2023 finns det mer än dubbelt så många begagnade laddbara bilar (cirka 94.000) som är 3 år gamla – jämfört med under 2022 (cirka 39.000).

Intresset för elbilar och laddhybrider lär vara fortsatt högt under 2023. Men prisnivån kanske dämpas något, tack vare att tillgången av 3-åringar ökar på marknaden. Sannolikt är det laddhybriderna som sjunker mest i värde.

Om InternalCars

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats.

Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 2.300 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 10.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 2 miljarder kronor.

Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Din Bil Sverige, Hedin Bil, Volvo Car Retail, Skobes, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, BMW Sverige, Bavaria, Europeiska Motor, Möller Bil, Förenade Bil, Landrins Bil, Brandts Bil, Motor Trend Toyota, Bilia Mercedes Stockholm, Porsche Stockholm med flera.