Högre utsläpp med WLTP UPPDATERAD

Koldioxidutsläppen från bensinbilar ökar med 16 procent med det nya WLTP-testet, medan ökningen för laddhybrider är 27 procent. Det visar en jämförelse av utsläppssiffrorna för WLTP-bilar, som Vroom gjort.

OBS! Detta är en uppdaterad version av artikeln, med de korrigeringar av utsläppssiffrorna för laddhybrider som Vroom gjort. OBS!

Nya bilars koldioxidutsläpp mäts med det nya WLTP-testet, men till och med år 2021 redovisas ett parallellt värde, NEDC Corr. Detta värde ska motsvara ungefär vad bilen hade fått för resultat om den testats enligt den gamla körcykeln NEDC.
NEDC Corr används även för att beräkna fordonsskatten för bilar som nyregistreras till och med den 31 december 2019. Därefter ska fordonskatten beräknas på WLTP-värdet.
I dagsläget finns ca 46 000 personbilar i Sverige som producerats under 2018 och som testats med den nya körcykeln. Vroom har jämfört hur WLTP-värdena skiljer sig åt för dessa bilar jämfört med NEDC eller NEDC Corr. Totalt är det genomsnittliga WLTP-värdet 23 procent högre.
Det är dock stor skillnad mellan olika drivmedelsslag. Bensinbilar har den minsta ökningen. Från ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 144 g per km med NEDC till 167 g per km med WLTP, en ökning med 16 procent. För dieselbilar är ökningen 24 procent, från 138 till 172 g per km, och för elhybrider 23 procent, från 105 till 129 g per km.
Laddhybrider står för den största ökningen. Från ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 48 g per km med NEDC/Corr till 61 g per km med WLTP. En ökning med 27 procent. Att laddhybrider drabbas extra hårt beror främst på att WLTP-cykeln pågår längre än den för NEDC.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera