Om elbilars risker och restvärden

Tre av talarna på Stora Elbilsdagen är restvärdesanalytiker Henrik Ohlsson, elbilspionjären Niklas Axelsson och Bo Ericsson, VD för SFVF.

Vi har tidigare skrivit om tre av gästföreläsarna på Stora Elbilsdagen den 22 maj: tidningen Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg, Sandviks hållbarhetschef och vätgasexpert Mats W Lundberg och hållbarhetskonsulten Markus Ekelund.
Med bara drygt en vecka kvar till Stora Elbilsdagen presenterar vi övriga tre talare.

Henrik Ohlsson, Head of Residual Value Risk på Care by Volvo, kommer till Stora Elbilsdagen för att prata under rubriken Restvärdesutvecklingen för laddbilar.
- Starkare restvärden gör att TCO-kalkylen för att köra laddbar bil plötsligen vippar över och blir positiv jämfört med många alternativ med förbränningsmotorer, konstaterar han.
De laddbilar som kommit ut på andrahandsmarknaden har generellt sålts till priser högre än beräknat restvärde.
- Min åsikt är att ju mer data som har blivit tillgänglig, desto starkare restvärden sätts för laddhybrider och elbilar, säger han.

I mars för tre år sedan bytte miljöteknikföretaget Bioteria, som första svenska företag, ut hela bilparken till rena elbilar. De säljare som fick en elbil som tjänstebil fick också laddstolpar installerade vid bostaden.
- Finns tekniken ska företaget vara med och använda den, resonerade företagets VD Niklas Axelsson.
Nu har Bioteria bytt ut sina tre år gamla elbilar mot 17 sprillans nya Kia e-Niro. Det betyder att bilarnas räckvidd tredubblas, minst. Andra fördelar man ser med modellen är storleken och den höga komforten.
- Att köra elbil är som att segla, jämfört med att åka motorbåt, man måste ha lite större marginaler. Och så blir du en modernare människa på köpet, konstaterar Niklas Axelsson, VD på Bioteria, som kommer till Stora Elbilsdagen för att prata om sina och företagets erfarenheter av övergången till elbilar under rubriken Att elektrifiera en vagnpark.

Bo Ericsson har arbetat över 40 år i fordonsbranschen och är idag VD på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Han har ingått i ett projekt som studerat risker i samband med drift och laddning samt tagit fram rutiner för hur skadade elfordon och batterier ska hanteras. Just risker med elfordon i händelse av brand eller kortslutning är ämnet för hans föredrag Finns det risker med elfordon? på Stora Elbilsdagen den 22 maj.

Läs mer och anmäl dig till Stora Elbilsdagen

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera