Därför sjunker oljepriset men inte dieseln

I början av oktober toppade världsmarknadspriset på brentolja på 86 dollar per fat. Det var också i början av oktober som drivmedelspriserna toppade. Listpriset för en liter bensin var 16,26 kr och för en liter diesel 17,16 kr. Prisskillnaden var 90 öre.
Nu, en och en halv månad senare, har priset sjunkit med över 22 procent till under 67 dollar per fat. Även drivmedelspriserna har sjunkit och i skrivande stund kostar en liter bensin 14,91 kr medan dieseln kostar 16,41 kr. Prisskillnaden har alltså ökat från 90 öre till 1,50 kr.
Snittpriset på bensin 95 är hittills i november ungefär det samma som det var i april. Däremot har dieselpriset höjts med mer än en krona litern under samma period. Fram till och med augusti låg priset för de två fossila drivmedlen ungefär lika. Det är därefter som dieselpriset stuckit iväg, medan priset på bensin snarare sjunkit under hösten.
Att den mer än 20-procentiga prissänkningen på råolja inte slår helt igenom på drivmedelspriserna beror på flera saker. För det första består en stor del av priset av fasta skattesatser, som alltså inte förändras med ändrade priser på råolja. Dessutom är drivmedelsbolagen ofta långsammare med att sänka priserna än att höja dem.
Men framför allt sätts priset på drivmedel, precis som på andra varor och tjänster, utifrån förhållandet mellan tillgång och efterfrågan. Dieseln blir dyrare helt enkelt för att det finns ett överskott av bensin på världsmarknaden.
Ytterligare en anledning till det höga dieselpriset är reduktionsplikten, som innebär att alla fossila drivmedel ska innehålla en viss del biodrivmedel. För diesel är andelen ca 20 procent men betydligt lägre för bensin. Tillgången på biodiesel – främst Fame och HVO – är begränsad, och när marknadspriset på biodiesel ökar så märks det också i pumppriset på diesel.
Palm Fatty Acid Distillate (PFAD), en restprodukt från palmoljeindustrin, är den dominerande råvaran till den HVO som säljs i Sverige. Nu har regeringen, med stöd från alliansen och vänsterpartiet, beslutat att PFAD från den 1 juli 2019 inte ska klassas som restprodukt och därmed inte längre blir skattebefriat.
Medan efterfrågan på biodiesel fortsätter öka, gör PFAD-förbudet att tillgången på HVO minskar. Samtidigt ökar reduktionspliktens krav på inblandning av biodrivmedel successivt, med en första höjning redan nu till årsskiftet. Det lär pressa upp pumppriset på diesel ytterligare.

Ebba Tamm, SPBI, kommer till Stora Tjänstebilsdagen för att tala bland annat om reduktionspliktens påverkan på drivmedelsmarknaden. Läs mer och anmäl dig här

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera