Nytt rekord på tjänstebilsmarknaden
300 000 förmånsbilar rullade på våra vägar 2018. Det är en ökning med nästan fem procent jämfört med föregående år.
- Trots förra årets skattehöjningar är tjänstebilen fortfarande ett attraktivt alternativ, konstaterar tjänstebilsexperten Ronny Svensson.
Precis som tidigare domineras tjänstebilsmarknaden av ett fåtal märken. En av tre förmånsbilar är en Volvo, som också är det märke som växer mest. 299 662 personer förmånsbeskattades för tjänstebil 2018. Det är en ökning med drygt 12 000 jämfört med föregående år. Av dessa stod Volvo för mer än hälften, 6 754, och märkets andel av tjänstebilsmarknaden är nu 33,9 procent.
- Succén är en kombination av duktig försäljningsorganisation, ett uppdämt behov hos vagnparksägarna att byta ut bilar, och att man fått igång leveranserna av V90 och nya V60, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som sammanställer statistiken över tjänstebilsmarknaden 2018.
Med bred marginal behåller Volkswagen platsen som näst störst på tjänstebilsmarknaden, med en marknadsandel på strax under 20 procent. Det betyder att mer än varannan förmånsbil är en Volvo eller Volkswagen.
Därefter kommer BMW, Audi och Mercedes, med mellan fem och tio procent av tjänstebilsmarknaden. Skoda har petat ner Ford från sjätteplatsen. Även Kia ökar och har passerat både Mitsubishi och Toyota.
- Särskilt Kias klättring imponerar och man har mer än fördubblat antalet förmånsbilar på bara tre år, konstaterar Ronny Svensson, som dock är orolig för Audis utveckling.
- Här går det käpprätt åt andra hållet, Audi har förlorat lika många tjänstebilsförare som Kia vunnit.
Ynnors sammanställning av Tjänstebilsmarknaden 2018 baserat på SCB:s bearbetning av Skatteverkets kontrolluppgifter för inkomståret 2018.
- Det gör de här siffrorna extra intressanta, eftersom det är sista året som Skatteverket samlar in det här underlaget, konstaterar Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som i den här veckan publicerar Tjänstebilsguiden 2019.
Se Tjänstebilstoppen 2018 (PDF öppnas i ny flik)