Nybilsmarknaden i fritt fall

De senaste fyra månaderna har nybilsmarknaden tappat en tredjedel av förra årets volym. Bonus malus-systemet och de nya utsläppsmätningarna är de främsta orsakerna till nedgången, enligt Mattias Bergman på Bil Sweden.

Sedan den nya fordonsskatten, bonus malus, infördes den 1 juli har 79 373 nya bilar registrerats. Det är en minskning med 33 procent jämfört med samma period förra året.
Mattias Bergman, vd för BIL Sweden, säger i en kommentar att nedgången i första hand beror på bonus malus-systemet som infördes 1 juli. Han menar att många tidigarelade sina köp för att undvika höjda fordonsskatter.
Han nämner också att en annan anledning till nedgången är förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP.
- WLTP-effekten ser vi inom hela EU där personbilsregistreringarna minskade med 23 procent i september, säger Mattias Bergman.

I oktober registrerades 23 088 nya personbilar, en minskning på 28,1 procent jämfört med samma månad förra året. Volvo registrerade nästan 41 procent färre bilar i år jämfört med oktober förra året.
Volkswagens minskning var ännu större, 43,2 procent, medan Kia registrerade endast femton färre bilar i år jämfört med förra året. Det motsvarar en marginell minskning med 0,7 procent. Toyota tappade 15,6 procent, Mercedes 19,6 och BMW 2,8 procent. För Audi ser det dystrare ut, antalet nyregistreringar i oktober mer än halverades jämfört med samma månad 2017.
Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 22,1 procent i oktober. Hittills i år är uppgången 51,7 procent. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 11,4 procent i oktober mot 6,7 procent oktober förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 7,4 procent jämfört med 4,8 procent samma period förra året.
- Enligt vår bedömning skulle uppgången för laddbara bilar varit större om det inte varit så långa leveranstider. Det är produktionskapaciteten och inte en dämpad efterfrågan som återspeglas i registreringsstatistiken, säger Mattias Bergman.
Andelen dieselbilar var 32,2 procent i oktober. Det är en uppgång jämfört med andelen under de tre senaste månaderna men lägre än andelen i oktober förra året, som var 45,7 procent.
- Minskningen av dieselandelen som pågått under senare år kommer sannolikt fortsätta att plana ut, tror Mattias Bergman.

Hittills i år har 304 916 nya personbilar registrerats, 2,3 procent färre än motsvarande period förra året. Volvo är fortfarande största märket, med 19,8 procent av marknaden hittills i år. Det är en marginell ökning jämfört med 19,7 procent förra året.
Volkswagen är tvåa med 15,6 procent (15,1%) och sedan är steget långt ner till trean Kia med 6,4 procent (6,1%). Därefter kommer Toyota med 6,1 procent (6,0%) och Mercedes är ny femte största märke med 5,3 procent (5,2%) av nybilsmarknaden. BMW och Audi har båda tappat marknadsandelar och har nu 5,2 respektive 4,9 procent (5,8 och 5,3%).
I oktober minskade nyregistreringarna av lätta lastbilar med 40,1 procent. Hittills i år har lastbilsregistreringarna ökat med 9,5 procent.
Trots de senaste månaderna kraftiga nedgång ligger Bil Swedens prognos för i år på 360 000 nya personbilar fast. Det skulle göra 2018 till tredje bästa året hittills. Prognosen på 56 000 nya lätta lastbilar är all-time-high.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera