Nya miljöbilar visar att bonus malus styr fel

När både Volvos HVO100-bilar och Fords nya etanolbil missgynnas i bonus malus är det hög tid att utvärdera och ompröva systemet. Det menar Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

- Om systemet inte kan ändras så att det rättvist belönar alla klimatvänliga fordon är det lika bra att avveckla bonus malus, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.
- Som systemet idag är utformat beläggs en dieselbil som körs på 100 procent förnybar diesel en straffavgift, trots att den har lika låg klimatpåverkan som en elbil. Den senare får en mycket hög bonus. En laddhybrid får också stor bonus, trots att det inte finns någon garanti för att den mest körs på el. De flesta laddhybrider ger sämre klimatnytta än en diesel som körs på ren biodiesel. En bil som kan köras på biogas får extra bonus, medan en flexifuelbil som kan köras på E85 blir utan.
- Så här kan vi inte ha det, hävdar Gustav Melin.
- Ett styrmedel utan logik kommer att tappa allmänhetens förtroende. Det är bättre att styra utifrån verkligen klimatnytta, och det sker bäst genom att styra via utsläppen av fossil koldioxid. Det gör man bäst genom beskattningen av bränslen.

Läs mer och anmäl dig till Stora Elbilsdagen 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera