Nya dieselbilar 40 procent färre på två år

Försäljningen av nya dieselbilar har minskat med nästan 40 procent de senaste två åren. Det största volymtappet står Volvo för. Men många märken är nästan helt borta från dieselmarknaden och ett par märken har helt slutat leverera dieselbilar.

Under årets fyra första månader registrerades 38 615 nya dieselbilar, enligt Bil Sweden, jämfört med 63 137 under samma period 2017. Det betyder att dieselmarknaden totalt har minskat med 38,8 procent, medan andelen nya dieselbilar minskat med knappt 15 procent på en sjunkande marknad.
Marknadsledande Volvo är störst även på dieselmarknaden, trots att antalet nyregistrerade diesel-Volvo minskat med 7 500, eller 35 procent, under årets första fyra månader jämfört med för två år sedan. Det betyder att Volvo står för 30 procent av den totala minskningen av antalet nya dieselbilar.
Sveriges mest sålda bilmodell, S/V60, är en av de få modeller som går mot strömmen och har ökat dieselförsäljningen i paritet med modellens totala försäljningsökning. Samtidigt har försäljningen av S/V90 minskat, och därmed också antalet dieselbilar. Samma sak med XC60, medan dieseltappet för V40 är betydligt större än modellens totala försäljningstapp.
Volkswagen är näst störst på dieselmarknaden, trots ett volymtapp på knappt 20 procent de senaste två åren. Här är det Passat som står för den största nedgången, vilket inte är så konstigt eftersom det totala antalet Passater hittills i år är ungefär hälften jämfört med samma period för två år sedan.
Ny trea på dieselmarknaden är Mercedes, som är ett av de få märken som vuxit de senaste två åren. Ökad försäljning av C-klass är den främsta orsaken till Mercedes avancemang på dieselmarknaden.
Den tidigare trean BMW är nedflyttad till fjärde plats, med ett volymtapp på nästan 50 procent. Det är 5-serien som står för mer än hälften av BMW:s nedgång.
Även Audi har tappat en placering på dieselmarknaden, från fjärde till femte plats, och har tappat nästan 40 procent av volymen jämfört med för två år sedan. Audi är ett av de märken som ser minskad dieselförsäljning över mer eller mindre hela modellprogrammet. Andra sådana märken är Ford, Kia, Mazda, Opel, Peugeot, Renault, Subaru och Toyota. Dessa märkens dieselförsäljning har minskat med mellan 51 procent för Toyota till 97 procent för Subaru.
Sjätteplatsen på dieseltoppen intas av Skoda. Trots att försäljningen minskat för flera av märkets dieselmodeller, har den totala dieselförsäljningen ökat med tre procent tack vare succén Kodiaq, som är den elfte mest sålda dieselmodellen hittills i år. Även Seat har ökat, tack vare ett breddat modellprogram.
Mitsubishi och Nissan är två japanska märken som tappat runt 80 procent av dieselförsäljningen de senaste två åren. För Mitsubishi är det främst ASX som står för minskningen och för Nissan är det storsäljaren Qashqai som drar ner dieselförsäljningen.
Mini och Porsche är två märken som helt har slutat leverera dieselbilar.

Nyregistreringen av dieselbilar januari april 2017 och 2019 PDF öppnad i ny flik/fönster

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera