Nu lönar det sig att tanka E85

Samtidigt som skatten på fossila drivmedel höjdes vid årsskiftet, slopades skatten på E85. Så nu kan det vara lönsamt att tanka E85, men redan till halvårsskiftet ändras skatten igen.

Eftersom det går åt mer E85 än bensin för att köra en etanolbil, etanol har lägre energiinnehåll än bensin, så har kalkylen länge talat emot att tanka E85. Sedan regeringen höjde skatten på biodrivmedel 2015, med hänvisning till EU-regler, har det inte alls gått att räkna hem E85-alternativet.
Det visade sig dock att regeringen höjt skatten mer än vad man måste och sänkte och i augusti 2016 sänktes etanolskatten igen, men det var fortfarande dyrare att köra på E85 än bensin.
Vid årsskiftet höjdes skatten på bensin med 30 öre litern och diesel 27 öre. Samtidigt slopades energiskatten på höginblandad etanol (E85) och höginblandad Fame. Därför har det åter blivit ett alternativ att tanka landets 220 000 flexifuelbilar med E85.
Enligt branschorganisationen Svebio talar kalkylen till etanolens fördel med ca 50 öre per liter.
Frågan är dock hur länge det är fördel etanol. Redan den 1 juli 2018 ändras skatterna på drivmedel igen, när reduktionsplikten införs. Det vill säga att leverantörerna måste blanda in en viss mängd biodrivmedel i de fossila bränslena. Då försvinner också en del av syftet med att hårdbeskatta fossila drivmedel och skattebefria biodrivmedlen. Istället beskattas biodrivmedel som blandas i bensin och diesel, medan skatten på de fossila drivmedlen sänks med motsvarande belopp.
Reduktionsplikten gäller dock enbart för drivmedlen bensin och diesel. De höginblandade biodrivmedel som finns på marknaden idag såsom HVO 100, ED 95, fordonsgas och E85 ska stå utanför systemet och fungera vidare i enlighet med det gamla styrmedelssystemet; skattenedsättning.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera