Nu inför EU sina biltullar mot kinesiska elbilar.

På torsdagen 31 oktober så kommer EU att införa sitt program för Biltullar mot Kina, detta sedan man inte hittat någon lösning mellan EU och Peking. I och med att EU meddelade sitt tull beslut i tisdags så gäller beslutet. Tullen är tänkt att gälla i 5 år. Kina å sin sida är inte överens och kommer att framföra ett formellt klagomål via Världshandelsorganisationen WTO s tvist hantering. Kina har hotat med svars åtgärder mot bland annat jordbruksprodukter och tunga lastbilar från EU.

EU hävdar att kinesiska elbilar är subventionerade av den kinesiska staten och därför snedvrider konkurrensen för bland annat  europeiska biltillverkare. Enligt statistik från EU så ökade försäljningen av kinesisktillverkade elbilar från nästan 4% av elbilsmarknaden år 2020 till 25% av elbilsmarknaden september 2023.

Tullsatserna kommer ovan på den redan existerande tullsatsen på 10%. Nedan ges några exempel, viktigt att komma ihåg att dessa satser  kommer förändras  upp och ner beroende på hur biltillverkarna lyckas visa på hur mycket av bilarna som produceras i EU och hur mycket de får i kinesiskt stöd.

  • BYD: 17 procent
  • Geely: 18,8 procent
  • SAIC: 35,5 procent
  • Tesla: 7,8 procent
  • Övriga samarbetande företag: 20,7 procent
  • Övriga icke-samarbetande företag: 35,5 procent

Enligt experter på tullfrågor på Sydsvenska Handelskammaren finns det en teoretisk möjlighet att Kina skulle kunna öka sina subventioner för att hålla nere importpriserna och därmed tullarna på bilarna. Detta scenario bedöms dock bara vara teoretiskt för EU har förhandlat med varje biltillverkare om tullnivåerna och har därför bra kontroll på tillverkarnas prisnivåer, skulle man märka att det förekom ytterligare prisdumpning skulle motåtgärden bli ytterligare höjningar av import tullarna.

Det är dock inte säkert att slutkonsumenten kommer märka av några drastiska höjningar av bilpriserna utan många bilimportörer kommer att försöka ta av sina egna marginaler i väntan på att man kan flytta produktion av bilar för den europeiska marknaden från Kina.