Norge på väg mot nollutsläppsmålet

Mer än 30 procent av alla nya nyregistreringar i Norge förra året var elbilar, och nästan varannan ny bil var laddbar. Målet är att 2025 ska alla bilar som nyregistreras i Norge vara eldrivna eller vätgasdrivna.

2017 var 20,9 procent av alla nyregistrerade bilar i Norge elbilar, och 2018 var elbilsandelen 31,2 procent. Inklusive laddhybrider var andelen 49,1 procent, vilket är en ökning från 38,9 procent föregående år.
Andelen elbilar kunde ha varit ännu större, enligt Øyvind Solberg Thorsen, direktör på Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), men utbudet räcker inte till. Främst efterfrågar köparna rymliga familjebilar med bra räckvidd till ett överkomligt pris.
- När detta kommer under 2019 kommer vi att se en ännu större andel nollutsläppsbilar, säger han.
Andelen dieselbilar var 17,7 procent, jämfört med 23,1 föregående år, medan bensinbilsandelen minskade marginellt till 22 procent.
Det genomsnittliga koldioxidutsläppet för alla nyregistrerade bilar i Norge 2018 var 71 gram per km, vilket är en minskning från 2017, då snittutsläppet var 82 gram per km. Målet är att 2025 ska nya bilar inte ha något koldioxidutsläpp alls.
Det totala antalet nyregistrerade bilar i Norge 2018 var 147 929, vilket var en minskning med drygt 10 000 jämfört med föregående år. Trots det var 2018 det hittills sjätte bästa året.
Volkswagen är största märke på den norska nybilsmarknaden med en andel på 13,6 procent. Därefter kommer Toyota med 9,9 procent och Nissan, 9,6 procent. Nästan nio av tio Nissan-bilar är elbilen Leaf, som också är den bäst säljande modellen med 8,3 procent av marknaden. Därefter kommer VW Golf (6,7%) och BMW i3 (3,8%).
- Generellt ser vi att de som kan leverera elbilar är vinnare. Vi kan också se att de som haft leveransproblem i samband med WLTP-godkännande har sämre resultat än tidigare år, konstaterar Øyvind Solberg Thorsen.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera