Nästa tjänstebil blir en hybrid

Två av tre förare vill ha en hybrid som sin nästa tjänstebil, medan bara en av fyra kan tänka sig en dieselbil. Detta enligt en undersökning från LeasePlan, som också visar att bensin är nästan lika iskallt tjänstebilsdrivmedel som gas och etanol.

Trots ett ytterst begränsat utbud av dieseldrivna laddhybrider står just kombinationen diesel och el överst på önskelistan hos var tredje tjänstebilsförare. Lika många vill ha någon av de betydligt vanligare bensindrivna hybriderna som sin nästa tjänstebil.
Det visar LeasePlans årliga Tjänstebilsbarometer, där 4 343 tjänstebilsförare har svarat på olika frågor om bilar och bilism. 2014 ställdes frågan första gången och då var det endast 4 procent som tänkte välja en bensinhybrid som nästa tjänstebil. Förra året var det 11 procent och nu alltså hela 33 procent.
Precis som tidigare undersökningar skiljer LeasePlan dock inte på elhybrider och laddhybrider, vilket gör det svårt att dra några slutsatser om hur förarnas preferenser kommer att påverka utvecklingen på tjänstebilsmarknaden.
Dieseln tappar rejält i popularitet från tidigare år. 2015 planerade varannan tjänstebilsförare (47%) att välja en dieselbil som sin nästa tjänstebil. Förra året sjönk siffran till 37 procent och nu är den nere i endast 25 procent.
15 procent av de tillfrågade förarna skulle välja eldrift i sin nästa tjänstebil, men hela 85 procent kan tänka sig att köra elbil. Det är lika många som förra året. Dock är kraven på räckvidd höga för att man ska välja en elbil som tjänstebil. Drygt hälften av förarna kräver mer än 50 mil.
Endast fyra procent av förarna vill ha en bensindriven tjänstebil, en procent väljer en gasbil och enligt LeasePlan är etanolbilarna utraderade från förarnas önskelista för nästa tjänstebil.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera