Näringslivet gasar på i omställningen till laddbara tjänstebilar

Ronny Svensson är med i dagens nummer av Sydsvenska Dagbladet och uttalar sig om eldrivna fordon som blir mer och mer populära som tjänstebilar. Orsaken är de ekonomiska fördelarna i lagstiftningen som lägre förmånsvärde och rabatterad fordonsskatt för miljöbilar.

"Jag tror att pengarna har väldigt stor betydelse. För om man skulle gå tillbaka från laddhybrid eller elbil till diesel eller bensindrift så skulle det i runda slängar kosta 2 000 kronor extra i månaden för tjänstebilsföraren. Det blir en hel del pengar på ett år" säger Ronny Svensson.

Ronny menar också att man som företag inte ska kunna välja diesel- och bensindrivna bilar. Hos många större företag är det bara fossilfritt som gäller. "Även i ett större sammanhang kommer vi aldrig att gå tillbaka till bilar med traditionella förbränningsmotorer" säger Ronny.

Undantag är blåljus- och transportfordon i arktiskt klimat där fä laddboxar finns. Dock haltar utbyggnaden av laddingrastruktur i hela Sverige och speciellt i de norra delarna. EU:s klubbade beslut om förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035 gör att elinfrastrukturen behöver prioriteras. Men enligt Ronny är den givna tidsramen ingen större stressfaktor för näringslivet generellt.

Vill du läsa hela artikeln finns den på Sydsvenskans hemsida. Dock är den endast tillgänglig för prenumeranter.