Mindre diesel ger högre utsläpp

För första gången på tio år ökar koldioxidutsläppen från nya bilar i Europa, samtidigt som andelen nya dieselbilar är den lägsta sedan 2003. Trendbrottet gör det svårt att nå EU:s utsläppskrav för 2021.

Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar i Europa ökade förra året med 0,3 gram per km till 118,1 gram. 2007 var motsvarande siffra 159,1 gram per km. Det är första gången sedan dess som snittutsläppen ökar.
Enligt Jato, som ligger bakom sammanställningen, är orsaken till trendbrottet främst att försäljningen av dieselbilar minskade med 7,9 procent. Dieselbilar stod för 43,8 procent av nybilsförsäljningen, vilket är den lägst andelen sedan 2003. Samtidigt är andelen bensinbilar den högsta sedan just 2003, 50 procent.
Dieselbilars genomsnittliga koldioxidutsläpp var 5,5 gram mindre än det för bensinbilar. 117,9 jämfört med 123,4 gram. Detta trots att dieselbilarna i snitt har en motor på 142 hästkrafter, jämfört med bensinbilarnas 123 hästkrafter.
Toyota var det märke med lägst snittförbrukning 2017, 101,2 gram, vilket är en minskning på 2,7 gram jämfört med föregående år. Det betyder att den japanska hybridbilstillverkaren passerade de två franska dieselmärkena Citroën och Peugeot. På fjärde plats kommer Renault. Alla dessa tre märken noterade ökad snittförbrukning förra året, som en konsekvens av övergången från diesel till bensin.
Av de 20 största märkena på den europeiska nybilsmarknaden placerar sig Volvo långt ner i listan, på artonde plats, med snittutsläpp på 124,3 procent. De två märken som kommer efter Volvo är Mercedes och Mazda.
Med snittutsläpp på 121,6 gram per km kommer Sverige på sjuttonde plats av de 23 länderna som ingår i Jatos sammanställning. Bäst är Norge, tack vare den stora försäljningen av laddbilar, med 83,6 gram. Därefter är steget långt till tvåan Portugal, på 104,2 gram.
Jato konstaterar att med en fortsatt minskande efterfrågan på dieselbilar, blir det svårt att nå EU-målet på ett koldioxidutsläpp på 95 gram per km för nya bilar år 2021, trots ökad försäljning av elbilar.
Jatos undersökning omfattar 23 europeiska länder, varav de flesta är EU-länder men även Norge och Schweiz ingår i sammanställningen.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagsseminarium Klimatsmart Vagnpark den 29 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera