Miljözonerna närmar sig

Kommuner ska få införa miljözoner, som förbjuder äldre fossilbilar. Det kommer regeringen att föreslå inom kort.
- Alla nya bilar som levereras nu är Euro 6 och är därför godkända i miljözon 2, konstaterar tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Det var i sin regeringsförklaring som statsminister Stefan Löfven deklarerade att kommunerna får nya möjligheter att införa miljözoner för att förbättra luften i städerna.
- Barn ska också kunna andas ren luft, sa han.
Enligt miljöminister Karolina Skog betyder uttalandet att regeringen inom kort fattar beslut om miljözoner. Utöver en positiv påverkan på luftkvaliteten tror hon även att det kommer få långsiktig påverkan på nybilsförsäljningen.
- Miljözonerna kommer inte att få någon faktisk betydelse för den stora del av nybilsförsäljningen som företagen står för, eftersom alla bilar som levereras nu är Euro 6 och därför är godkända i miljözon 2, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som dock är kritisk till delar av förslaget:
- Helt plötsligt blir det inte tillåtet att köra skattesubventionerade miljöbilar överallt. Det är en enorm nyckfullhet från politikerna, som visar på en populistisk klimatpolitik, säger han.
Regeringsförslaget kommer förmodligen att bygga på det förslag som Transportstyrelsen presenterade i slutet på förra året. Då införs två nya miljözoner, klass 2 och klass 3 redan 2020.
Miljözon klass 2, som omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss, kräver att dieselfordon uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5. I miljözon klass 3 krävs att bland annat personbilar drivs med el eller vätgas.
I Transportstyrelsens förslag skulle miljözon 2 kunna införas i stora delar av Stockholms innerstad och miljözon 3 i Gamla stan. Förslaget har fått mycket uppmärksamhet eftersom även dieselbilar som bara är några år gamla förbjuds i miljözon 2.
- Men i praktiken betyder förslaget att man inte får köra in i Stockholm med en bil som är äldre än 2009, och det har inte med dieseln att göra egentligen, kommenterar Ronny Svensson.
I slutändan är det den enskilda kommunen som ska besluta om miljözoner ska införas. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP), som kommer till Stora Tjänstebilsdagen, är positiv:
- Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN och får medhåll från Liberalerna i Stockholm:
- Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi liberaler välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Läs mer och anmäl dig till Stora Tjänstebilsdagen den 7 december

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera