Miljözoner i Europa

Inför semestern har Riksförbundet M Sverige (fd Motormännen) gjort en sammanställning över miljözoner i några europeiska länder. Det finns inget enhetligt europeiskt system som reglerar villkoren för att köra i miljözon eller betalning av avgifter och böter.

Belgien
Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas (kostnadsfritt). Dieselbilar i miljöklass Euro 3 eller lägre betalar dock en avgift.

Danmark
Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. I dessa zoner måste husbilar med dieselmotorer vara utrustade med partikelfilter för att få köra.

Frankrike
En handfull städer har infört permanenta miljözoner Zones à circulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan.
Frankrike har två typer av miljözoner. Permanenta (ZCR) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via media.

Grekland
De grekiskregistrerade bilarna ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framförallt i Aten, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot inhemska hyrbilar.

Italien
Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan.
Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera. Hotellet ska anmäla bilens registreringsnummer till myndigheterna.

Norge
Oslo kan från den ena dagen till en annan stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017.

Spanien
I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.

Storbritannien
Betalzonen för miljöavgift Low Emission Zone omfattar hela Stor-London; området innanför ringmotorvägen M25. Vanliga personbilar och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton, som måste lista sig 10 dagar före inresa.
I centrala London betalar man trängselavgift Congestion Charge dagtid måndag–fredag kl 07–18. Miljöbilar och motorcyklar är undantagna. Handikappfordon måste betala, om inte dispens givits i förväg.
Betala senast midnatt samma dag inpassagen gjorts i en butik med payzone-möjlighet, via hemsidan eller mobiltelefon. Betalar man senare blir det dyrare. Betalar man inte alls lämnas kravet vidare till inkasso.

Tyskland
För att få köra i en Umweltzone ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.

Ungern
Endast bilar med specialtillstånd har rätt att köra i Castle District, Margaret Island (Margit-sziget) och i centrala Budapest.

Läs mer om att köra bil i Europa på M Sveriges hemsida

Skriv ut
FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Lämna ett svar