Miljöministrarna har lägre ambition än parlamentet

EU:s miljöministrar har enats om att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minska med 35 procent till år 2030. Det är lägre än de 40 procent som Europaparlamentet nyligen röstat för.
- Jag är sammanfattningsvis besviken, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Det var på EU:s miljöministermöte i Luxemburg som medlemsländerna enades om minskade koldioxidutsläpp till år 2030. Utsläppen från nya personbilar ska minska med 35 procent och 30 procent från lätta lastbilar. Utgångspunkten för minskningen är utsläppen 2021, där EU satt målet 95 gram per km.
Flera EU-länder i främst norra och västra Europa, bland annat Sverige, Finland och Storbritannien, tycker att 35 procent är en alldeles för liten minskning.
- Från svensk sida är vår analys att den lämpliga nivån är 50 procent, baserat både på vad EU behöver göra och vad vi behöver göra i Sverige, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
Ledamöterna i Europaparlamentet har sedan tidigare röstat för en 40-procentig minskning för både personbilar och lätta lastbilar.
EU-kommissionen har satt målet till 30 procent lägre koldioxidutsläpp 2030. Något som flera medlemsländer, främst i östra och södra Europa men också bilindustrigiganten Tyskland, tycker är fullt tillräckligt.
- Om enskilda vill göra mer kan det göras nationellt, sa Tjeckiens miljöminister Richard Brabec på ministermötet.
Något som också kan bli verklighet, eftersom flera medlemsländer inte är nöjda med kompromissen 35 procent. Däribland Sverige.
- Jag är sammanfattningsvis besviken, sa miljöminister Karolina Skog (MP), som inte tror att beslutet påverkar Sveriges möjligheter att nå de nationella utsläppsmålen.
Nu väntar den så kallade trilogen – förhandlingar mellan kommissionen, parlamentet och ministerrådet – innan de slutliga utsläppsminskningarna kan fastställas.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera