Många bilar förlorar sina automatiska larmsystem när 2G och 3G-näten stängs ned.

Trafikanalys uppskattar att det år 2028 kommer att finnas mellan 795 000 och 850 000 bilar och lätta lastbilar med icke fungerande eCall-system, efter att 2G och 3G har stängts av. Med fungerande eCall-system skulle man kunna minska antalet dödsfall och allvarliga skador med 1–4 stycken respektive 10–32 stycken under perioden 2028–2032.

Trafikanalys har hjälpt Transportstyrelsen att analysera trafiksäkerhetsriskerna med nedstängningen av 2G och 3G-näten 2028, vilket påverkar eCall-systemen i bilar.

eCall är ett automatiskt nödsamtalssystem som finns i många moderna bilar. Knappen för att aktivera eCall är ofta märkt med "SOS" och sitter vanligtvis i takpanelen mellan framsätena. Placeringen kan dock variera beroende på bilens märke och modell.

Generellt saknas det studier som bekräftar de tidigare antagandena om automatlarmens fördelar. Innan EU införde krav på eCall 2018 gjordes kostnads- och nyttokalkyler, men uppföljning och utvärdering har saknats. Trafikanalys anser därför att det behövs mer forskning och utredning på området.

Bedömningen som nu är gjord baseras på tidigare analyser som inte har bekräftats med data om hur automatlarm påverkar räddningstjänstens responstider och skador. För att undersöka dessa antaganden analyserades räddningstjänstens insatser under åren 2022–2023, men analysen visade inga fördelar med automatlarm.

Trafikanalys anser därför att det behövs mer forskning och utredning på området.